Peugeot e-Rifter gaat het z’n familie moeilijk maken
De MPV is zo goed als verdwenen, maar de concurrentie in het Ludospace-segment is op dit moment moordend. Peugeot presenteert vandaag namelijk de e-Rifter.
En daarmee hebben de Opel Combo, Citroën Berlingo en Toyota ProAce City er weer een concurrent bij. Dat is op zich niet vreemd, maar wel als je bedenkt dat al die modellen technisch identiek zijn. Ze nemen het dus direct tegen elkaar op. Later gaan ook Renault, Nissan en Mercedes-Benz zich in de strijd mengen met de Kangoo, ‘NV250’ en T-Klasse.
Twee varianten
Daarom konden we de kleurplaat van de Peugeot e-Rifter voorafgaand aan z’n introductie ook al inkleuren. De Fransman komt er – net als z’n broers – in twee lengtevarianten. De Standard meet 4,4 meter in de lengte, de Long is 34 centimeter langer (4,75 meter in totaal). Standaard heeft de Rifter vijf zitplaatsen, maar de Long – met een grotere wielbasis en langere overhang achter – is er optioneel ook als zevenzitter.
Ook qua aandrijflijn zien we geen verrassingen, want ook Peugeot maakt gebruik van het EMP2-platform met de inmiddels welbekende elektrotechniek. De motor heeft – net als in alle EV’s van PSA/Stellantis – een vermogen van 100 kW en een maximumkoppel van 260 Nm. De topsnelheid bedraagt 135 km/h, terwijl de e-Rifter er 11,2 seconden over doet om vanuit stilstand naar 100 km/h te sprinten. Het accupakket meet 50 kWh, goed voor een bereik van 280 kilometer. DC-laden kan met maximaal 100 kW. Aan een openbare laadpaal of wallbox duurt het zo’n 5 uur om de accu op te laden, want dan slurpt de e-Rifter maximaal 11 kW naar binnen.
Toch een verschil?
Tot nu toe hebben we geen enkel verschil ten opzichte van de elektrische Combo, Berlingo of ProAce City ontdekt. Niet opmerkelijk, maar dat is de informatie over de bagageruimte van de e-Rifter wel. Peugeot geeft namelijk aan dat de Standard-versie 775 liter opslokt ónder de hoedenplank, tot wel 4000 liter tot aan het dak in de lange versie met de stoelen ingeklapt. De Opel Combo Life-e die vorige week werd gepresenteerd is qua maatvoering identiek aan de Peugeot, maar neemt ‘maar’ 597 tot 2693 liter mee. Dat duidt dus op een enorm verschil tussen de modellen. Dat lijkt onwaarschijnlijk en dus een foutje van de Fransen. We zijn nog in afwachting van een reactie van de Nederlandse importeur. Wel mag de e-Rifter, net als z’n broers, 750 kilogram aan de haak slaan.
De Rifter is er overigens ook met verbrandingsmotoren, waarvan deze elektrische versie optisch nauwelijk verschilt. Enkel de type-aanduiding en de laadpoort in het linkerachterspatbord onthullen de aanwezigheid van een elektrische aandrijflijn. In het interieur verraadt de e-Toggle-transmissiebediening het elektrokarakter van de Rifter. Grote verschillen met de genoemde Ludospace-modellen zien we overigens wel in het interieur van de e-Rifter. De Peugeot heeft namelijk uiteraard het bekende kleine stuurwiel, het digitale instrumentarium en een eigen ontwerp van het dashboard.
Marktintroductie Peugeot e-Rifter
Peugeot brengt de e-Rifter in de tweede helft van dit jaar op de markt. Prijzen maakt het in aanloop naar die marktintroductie bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8