Peugeot gaat met extreme 9X8 Hypercar voor zege in 24 uur van Le Mans
Peugeot heeft het doek gehaald van haar Hypercar voor het World Endurance Championship. De Peugeot 9X8, zoals deze extreme auto is gedoopt, zal vanaf 2022 op het circuit te spotten zijn.
Eerder dit jaar gaf Peugeot Sport ons al een kleine glimp van de nieuwe Hypercar, die de terugkeer van het Franse merk in de topklasse van de lange-afstandsracerij markeert, nadat het er in 2011 de brui aan gaf. Nu keert het Franse merk eindelijk weer terug waar het thuishoort.
905 en 908
De Peugeot 9X8 is de directe opvolger van de Peugeot 905, de winnende auto van de 24 uur van Le Mans in 1992 en 1993, en de Peugeot 908, die de race op Franse grondbodem in 2009 won. Het racemonster is voorzien van een hybride aandrijflijn met vierwielaandrijving en kan zich dus meten met de Toyota GR010 Hybrid die momenteel actief is in de Hypercarklasse.
Waar is de achtervleugel, Peugeot?
De koplampen van de Peugeot 9X8 zijn geheel in lijn met de nieuwste Peugeots, met de drie verticale klauwen. In het midden van de grille pronkt het vernieuwde – maar ook retro – en tevens lichtgevende logo van het merk, met aan weerszijden enorme luchthappers. Op aerodynamisch vlak valt op dat er aan de achterzijde geen echte achtervleugel zit. In plaats daarvan loopt er een zogenaamde ‘haaienvin’ af naar de achterkant, waar het geheel rond afgewerkt is. Dat Peugeot geen achtervleugel plaatst is opmerkelijk, want het is wel toegestaan volgens het reglement. Maar volgens de Fransen is zo’n achtervleugel overbodig.
“De afwezigheid van de achtervleugel op de Peugeot 9X8 is een enorme innovatieve stap”, zegt Stellantis Motorsport Director Jean-Marc Finot. “We hebben een mate van aerodynamische efficiëntie bereikt dat ons in staat stelt om de spoiler links te laten liggen. Vraag ons alleen niet hoe! Het is onze intentie om dat zo lang mogelijk geheim te houden”, aldus Finot.
Extra vinnen
Aan de linker- en rechter achterkant zijn wel nog wat extra vinnen toegevoegd voor de luchtstromen en daarnaast zien we ook daar de drie klauwachtige lampen aan beide kanten.
Motorisch gelikt
Onder de motorkap ligt een 2,6-liter bi-turbo, 500 kW (680 pk) sterke, V6 met een blokhoek van 90 graden. Dat is de verbrandingsmotor van de Peugeot Hybrid4-aandrijflijn. Aan de voorzijde is een 200 kW sterke generator gemonteerd. De coureurs beschikken over zeven versnellingen via de sequentiële schakelbak. De batterij is een zeer krachtige, high-voltage pakket van 900 volt.
De Peugeot 9X8 meet exact 5,000 mm in lengte met een wielbasis van 3,045 mm. De auto is 2,080 mm breed en is slechts 1,180mm hoog.
Interieur net zo extreem als exterieur
Niet alleen is de Peugeot 9X8 extreem vanaf de buitenkant, ook binnenin is het een opvallende verschijning. De kleuren Selenium Grey en het zeer contrasterende ‘Kryptonite acid green/yellow’, zoals Peugeot dat noemt, zijn terug te vinden in de cockpit. De kuip is gehuld in dat Kryptonite-kleurtje met hier en daar wat zwarte strepen. Het stuur is opvallend rechthoekig en is net zoals in de Formule 1 voorzien van een centraal dashboard, en uiteraard de nodige knoppen zodat de coureur bijna totale controle over de Hypercar heeft.
Aparte naam
De naam is nogal apart, maar daar zit wel een gedachte achter. De 9 in 9X8 volgt de trend van de laatste endurance-auto’s die Peugeot heeft gemaakt, namelijk de eerder genoemde 905 en 908. De X staat vervolgens voor de vierwielaandrijving en de 8 is het achtervoegsel dat gebruikt wordt voor de huidige modelnamen van Peugeot, zoals de 208, 308 en 3008.
Vanaf 2022 zullen er twee van deze 9X8’s meestrijden in het World Endurance Championship in de Hypercarklasse. Daarmee zal Peugeot dus ook weer in Le Mans verschijnen voor de beroemdste 24 uursrace ter wereld. Daar rijden ze zo’n 5400 kilometer in 24 uur tijd – bijna net zoveel als een geheel Formule 1-seizoen – en dus is betrouwbaarheid essentieel. Het zal dus een grote test worden voor Peugeot.
Indrukwekkende line-up voor Peugeot
Eerder dit jaar gaf Peugeot al een kleine glimp van de Hypercar en maakte toen ook al bekend met welke coureurs zij ten strijde zullen trekken in het WEC – en dus ook de 24 uur van Le Mans. Zeven coureurs zullen vanaf 2022 in de Peugeot Hypercar te zien zijn op het circuit: Loïc Duval, Kevin Magnussen, Jean-Eric Vergne, Paul di Resta, Mikkel Jensen, Gustavo Menezes en James Rossiter.
Van die namen zullen vooral Magnussen, Vergne en Di Resta nog wel bekend klinken bij de Formule 1-fan. Magnussen nam vorig jaar afscheid van de sport na 119 races, waarin hij één keer tot een podium kwam. Vergne reed tussen 2012 en 2014 in de Formule 1 en is nu actief in de elektrische formuleklasse Formule E. De Fransman is daar al twee keer kampioen geworden. Di Resta was actief in 59 races met als beste resultaat tweemaal een vierde plaats. Hij is nu actief als analist bij Sky Sports F1 maar is ook in de LMP2-klasse van het WEC terug te vinden – en won in de LMP2 al eens op Le Mans.
De andere namen zullen wat bekender in de oren klinken voor de fan van lange-afstandsraces. Duval kroonde zich eerder al tot wereldkampioen in het WEC en is ook winnaar van de 24 uur van Le Mans. Menezes is ondanks zijn 26 jaar al ervaren in de LMP2 en is in die klasse al eens gekroond tot kampioen. Bovendien won hij al op Le Mans in die klasse. De andere 26-jarige, Jensen, is kampioen in de LMP3 geworden in de European Le Mans Series.
Rossiter zal test- en ontwikkelingscoureur zijn voor Peugeot Sport. Hij heeft al jaren ervaring in verschillende vormen van autosport, van het Japanse Super Formula tot LMP1, LMP2 en GT’s. Alle zeven coureurs zullen dit jaar al wat simulatorwerk verrichten voor het team. Zij mogen over niet al te lange tijd dus in het racemonster genaamd 9X8 stappen.
Hypercars in 2022
Volgend jaar zal Peugeot het dan opnemen tegen Toyota, Scuderia Cameron Glickenhaus en ByKolles. Pas vanaf 2023 zal het spektakel dan echt losbarsten, wanneer grote namen weer terugkeren in de topklasse van de lange-afstandsracerij.
Zo zien we vanaf 2023 Ferrari op het toneel verschijnen van de Hypercarklasse in het WEC, dat dit jaar nog in een transitiefase zit. Enkel Toyota en Alpine, dat met een LMP1 rijdt en volgend jaar ook aan een echte hypercar moet geloven, zijn daar nu in actief. Daar moet wel nog Glickenhaus bij komen, al hebben die de eerste race van het seizoen, de 6 uren van Spa, gemist. Omdat de kosten van zo’n Hypercar-team – volgens het WEC – bijna tachtig procent lager liggen dan de kosten van een LMP1-team, zijn er meerdere autofabrikanten die instappen. Ferrari slaat voor dat project de handen ineen met AF Corse, waarmee het al de nodige successen heeft gekend in de GTE-klasse van de lange-afstandsracerij.
Het was de bedoeling dat ook ByKolles al dit jaar in actie zou komen, maar die kans lijkt klein. Ook Audi zal zijn rentree maken in het WEC, al moet dat nog wachten tot 2023. Porsche, een oude bekende in de LMP1-klasse, zal eveneens terugkeren in de topklasse. Het merk zal samen met het grote Team Penske in Hypercarklasse toetreden. Zij zullen vanaf 2023 in zowel IMSA als het WEC rijden met de LMDh. De meest recente aankondiging komt van BMW. BMW verlaat na dit seizoen de elektrische raceklasse Formule E en zal zich dus meer richten op het Hypercar-project. Mogelijk zien we in de tussentijd dus nog meer aankondigingen van grote automerken.
LMDh vs. LMH
Het is dan de bedoeling dat de LMDh en LMH, die in het WEC rijden, met elkaar de strijd aangaan in zowel het IMSA als het WEC. Daardoor zullen alle Hypercars te zien zijn bij de 24 uur van Daytona, maar ook de 24 uur van Le Mans.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Elektrische Peugeot e-5008 nu flink in prijs verlaagd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe Peugeot 3008
-
Goedkoopste oranje occasion: op één tank naar Leipzig en terug
-
Dit performancelabel stopt ermee! Al na drie jaar en slechts één model
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?