Peugeot wil Europa’s grootste EV-fabrikant worden, en dit is hoe
Peugeot wil de komende jaren Europa’s grootste fabrikant van elektrische auto’s worden, dat laat het bedrijf vandaag weten. Hoe de Fransen dit gaan doen en met welke modellen, laten ze nu al weten.
Vanaf 2025 is er van iedere Peugeot ook een elektrische versie. Vanaf 2030 wil het merk enkel nog EV’s verkopen. Om dit te bewerkstelligen komen er binnen twee jaar vijf nieuwe welpjes bij.
Peugeot wil de grootste fabrikant van
De: E-308 en de E308 SW, die je waarschijnlijk al kent, zijn de eerste twee elektrische modellen van de vijf. De E-308 en E-308 SW worden aangedreven door een nieuwe elektromotor met een vermogen van 115 kW (156 pk) en een actieradius van meer dan 400 kilometer volgens WLTP. Er komt – als verwacht – ook een elektrische versie van de 408.
Peugeot E-3008 en E-5008
Nieuw aangekondigd zijn de E-3008 en E-5008. De EV’s zijn de eerste auto’s die op het STLA-platform van Stellantis worden gebouwd.
Over de E-3008 is niet veel bekend. Peugeot laat wel weten dan de E-5008 tot wel 700 kilometer aan actieradius heeft. De EV wordt beschikbaar met drie verschillende aandrijflijnen waaronder ook een vierwielaangedreven versie met een elektromotor op de voor- en een op de achteras.
Naast de elektrische auto’s komen er ook meer hybrides bij. De 208, 2008, 308, 3008, 5008 en 408 krijgen allemaal een mild-hybride aandrijflijn. De PureTech-benzinemotor levert in dat geval 100 of 136 pk en wordt ondersteund door de elektromotor van 21 kW (29 pk). Omdat het een mild-hybride is, zit de elektromotor in de automatische transmissie met dubbele koppeling en zes verzetten.
Van de Peugeot Inception Concept ga je huilen (of keihard lachen)
De mild-hybrides zorgen voor een verlaging van 15 procent van het brandstofverbruik. In het stadsverkeer kan je volgens Peugeot met de SUV meer dan 50 procent van de tijd volledig emissievrij in de elektrische modus rijden.
Introductie nog dit jaar
De Peugeot E-3008 wordt in de tweede helft van 2023 onthuld. De E-5008 volgt kort daarna.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Elektrische Peugeot e-5008 nu flink in prijs verlaagd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe Peugeot 3008
-
Goedkoopste oranje occasion: op één tank naar Leipzig en terug
-
Dit performancelabel stopt ermee! Al na drie jaar en slechts één model
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?