Peugeot-merkwapen op e-Legend was ultieme test
Wie had gedacht dat het merkwapen zoals Peugeot die op de e-Legend Concept car uit 2018 presenteerde, dik drie jaar later als nieuw Peugeot-merkwapen werd geïntroduceerd? Welnu, zelfs de mensen van Peugeot hadden dat niet aan zien komen.
Onder aanvoering van de designafdeling werd vanaf 2017 aan het nieuwe Peugeot-merkwapen gewerkt. De bestaande leeuw dateerde weliswaar uit 2010, het basisontwerp werd in de decennia ervoor al neergezet. De ontwerpafdeling, met toen aan het hoofd Gilles Vidal (inmiddels verkast naar Renault), achtte de tijd rijp voor een nieuwe creatie. In zo’n 18 maanden tijd werkte het tal van ideeën uit.
Moderne interpretatie
Parallel aan de interne opdracht voor het nieuwe Peugeot-merkwapen werd elders op de ontwerpafdeling gewerkt aan een studiemodel, waarmee Peugeot vriend en vijand op de Autosalon van Parijs in oktober 2018 wilde verrassen. Het was een moderne interpretatie van de beroemde 504 Coupé. De originele uitvoering bestond het jaar erop precies 50 jaar, wat een mooie aanleiding was om de vierzits coupé te eren. Het was echter niet specifiek die boodschap die Peugeot wilde uitdragen.
Peugeot Sport maakt zich met nieuw logo klaar voor de toekomst
Het merk had een boodschap voor de wereld. Het bedrijf stond aan de vooravond van de introductie van een elektrische offensief en wilde tevens de focus richten op meer toekomstmuziek, die van autonoom rijden. Maar hoe maak je de wereld duidelijk dat autonoom rijden leuk kan zijn? Toen kwam de verjaardag van de 504 Coupé bij de designers onder de aandacht. Eén en één is twee.
Ultieme test
De ontwerpfases van de fabelachtige e-Legend en het uitwerpen van het nieuwe familiewapen stonden los van elkaar. Maar op een bepaald punt kwamen ze bij elkaar. Uit alle voorstellen werd één logo gekozen om op de e-Legend te plakken. Het werd voor dat embleem de ultieme test, zoals een concept car altijd enkele elementen toont die een fabrikant voor serieproductie in gedachte heeft. Het publiek op de Parijse autosalon reageerde dermate positief op het nieuwe Peugeot-merkwapen dat de autobouwer direct zijn keuze maakte.
Facelift of modelwissel
De fonkelnieuwe 308 wordt het eerste model dat het nieuwe embleem krijgt. De andere types volgen in een later stadium, zo geeft de fabrikant aan Autovisie aan. Peugeot wisselt het logo op de modellen bij een ingrijpende facelift of bij de lancering van de volgende generatie. Een tussentijdse aanpassing is niet mogelijk, aangezien het meer dan alleen een merkwapen op de grille, de wielen, achterklep en het stuurwiel betreft.
Scherpe lijnen
Peugeot grijpt terug naar de leeuwenkop, zoals het die in het verleden ook als beeldmerk gebruikte. De kop straalt veel meer kracht uit dan de leeuw an sich. Het embleem is geïnspireerd op het merkwapen uit de jaren zestig, maar heeft een moderne interpretatie met scherpere lijnen en een ander lettertype.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?