Peugeot: ‘transitie naar elektrisch rijden moet niet saai zijn’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fpeugeot-508-by-peugeot-sport-eng50ineered.jpg)
Als we met z’n allen aan de elektrische auto gaan, moet dat zeker geen saai gebeuren worden. Dat vertelde de grote baas van Peugeot, Jean-Phillipe Imparato, onlangs.
Dat Peugeot grootste plannen met elektromodellen heeft, weten we al een tijdje. Niet alleen bracht het de laatste paar jaar een hoop auto’s op de markt met elektropower, ook introduceerde het een nieuw sportief label. De PSE-badge, waarbij de drie letters staan voor Peugeot Sport Engineered, vervangt het beroemde en inmiddels oude GTI-label van de Fransen.
Hybride
Met het PSE-label begint Peugeot Sport aan een nieuw hoofdstuk, want het gaat zich vanaf nu enkel nog richten op (deels) elektrische modellen. De Peugeot 508 PSE is daar het startschot van. De meest sportieve Peugeot heeft een plug-in hybride aandrijflijn, die bestaat uit een benzinemotor (200 pk) en twee elektromotoren. Het exemplaar op de voorste as levert 110 pk, die op de achteras 113. Samen levert dat een systeemvermogen op van 360 pk en 520 Nm aan koppel. Sprinten vanuit stilstand naar 100 km/h duurt 4,3 tellen, terwijl de 508 PSE maar 2,5 seconden nodig heeft om van 80 naar 120 km/h te komen. De topsnelheid bedraagt 250 km/h. Tegelijkertijd kan-ie ook volledig elektrisch rijden. 42 kilometer, om precies te zijn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fpeugeot-508-by-peugeot-sport-eng35ineered-1.jpg)
De 508 is nog maar het begin van het PSE-label. Dat er meer in het PSE-vat zit, wisten we al een tijdje, maar Imparato is van plan om de lijn met sportieve modellen snel uit te breiden. Hij zegt ‘van ieder model een sportieve versie te willen bouwen’. Of dat ook betekent dat er van elke toekomstige Peugeot een PSE-variant verschijnt, is niet helemaal duidelijk. Wel weten we dat er zéker een 208 PSE op de markt verschijnt. Ook de aankomende 308, waarover we binnenkort waarschijnlijk meer horen, verwachten we een dergelijke uitvoering.
GT-Line
Imparato is in ieder geval van plan om Peugeot hoger op de ladder te positioneren. Een derde van de Peugeot-klanten koos in 2020 namelijk voor de hoogste en meest luxueuze uitvoeringen, die bij de Fransen worden aangeduid als GT-Line. De kans is dus ook aanwezig dat Peugeot zich niet alleen richt op sportiviteit en het PSE-label, maar juist het GT-label verder uitbreidt. “Daarmee willen we laten zien dat de transitie naar elektrisch niet saai hoeft te zijn.”
Eerste test Peugeot 508 PSE
Peugeot Sport is overigens ook actief binnen de racerij. Eind vorig jaar presenteerde het details over de aandrijflijn van de nieuwe hypercar waarmee het in de LMDh-klasse gaat rijden. Hoewel het er toen op leek dat de Fransen volgens de regels ook een aantal straatauto’s van die hypercar gingen bouwen, gaat dat toch niet gebeuren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had