Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 20 jan 2022
Leestijd: 2 minuten

‘Plug-in hybride moet verboden worden’

De discussie rondom plug-in hybrides is weer aangewakkerd. Zwitserse onderzoekers willen dat die aandrijfvorm snel verboden, of in ieder geval niet meer gesubsidieerd, wordt.

De reden daarvoor kun je waarschijnlijk al wel raden. Plug-in hybrides zijn op papier schone en zuinige auto’s, maar in de praktijk staat of valt dat bij de manier waarop ze gebruikt worden. Wie z’n auto dagelijks oplaadt en vooral korte routes rijdt, kan met een PHEV heel veel kilometers elektrisch en dus zuinig afleggen. Maar wie niet stekkert en langere afstanden rijdt, kijkt al heel snel tegen een hoog brandstofverbruik aan.

Zwaar

Dat komt onder andere door het feit dat een PHEV veel zwaarder is dan een auto met enkel een verbrandingsmotor. De toevoeging van een elektromotor en een zwaar accupakket zorgen er in een PHEV voor dat de verbrandingsmotor hard moet werken, met een hoog verbruik tot gevolg.

Volgens een Zwitsers onderzoek van Impact Living verbruikt een plug-in hybride liefst 230 procent meer dan wat de fabrikant van de auto meldt. In plaats van een verbruik van 1,5 tot 2,5 liter per 100 kilometer, komt het in werkelijkheid uit op 4 tot 7 liter per 100 kilometer, zo stelt het bureau. De PHEV is ‘een zwendel van CO2-normen, klimaatdoelen en consumenten’. En dat terwijl men in Zwitserland subsidies uitdeelt aan PHEV-kopers. Die moeten dus zo snel mogelijk stoppen, stelt het bureau.

Het Zwitserse kanton Valais heeft de plug-in hybride-susbsidies in ieder geval al afgeschaft. Kopers van een PHEV genieten in Nederland ook van financiële voordelen. Blijft de CO2-uitstoot van zo’n model onder de 50 gram per kilometer, dan krijg je 50 procent korting op de wegenbelasting. Door diezelfde lage CO2-uitstoot is ook de bpm en dus de catalogusprijs van een PHEV in Nederland relatief laag.

Bergachtig Zwitserland

Belangrijk is overigens dat het bureau erkent dat een plug-in hybride niet optimaal presteert in het bergachtige Zwitserland, maar dit is bij lange na niet de eerste keer dat de PHEV in opspraak komt. Verschillende onderzoeken hebben de laatste jaren al laten zien dat de plug-in hybride in potentie een schone aandrijfvorm is, maar dat-ie ook heel vervuilend kan zijn wanneer hij niet goed wordt gebruikt.

Transport and Environment en Greenpeace lieten even terug al zien dat PHEV’s gemiddeld 120 gram CO2 per kilometer uitstoten, terwijl ze op papier goed zijn voor slechts 44 gram per kilometer. Ook met opgeladen batterij zouden een BMW X5, Volvo XC60 en Mitsubishi Outlander (allen een PHEV) 28 tot 89 procent meer CO2 uitstoten dan vermeld. Met een lege batterij zou het gaan om een 300 tot 800 procent hogere uitstoot.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.