‘Plug-in hybrides in opmars, ook bij voormalige EV-merken’
Ook in China is een duidelijke verschuiving zichtbaar van puur elektrisch naar plug-in hybrides. Steeds meer merken lanceren PHEV’s, ook merken die eerder alleen elektrische modellen verkochten.
Veel nieuwe modellen, zoals de Avatr 07, zijn meteen beschikbaar in EV- en PHEV-varianten. Sommige nieuwe modellen, bijvoorbeeld de Deepal G318, zijn zelfs louter met PHEV-aandrijving te koop. Het aantal merken dat enkel nog EV’s verkoopt, wordt hierdoor snel kleiner.
Plug-in hybrides en EREV’s
Binnen de PHEV-sector bestaan twee kampen: PHEV en EREV (Extended Range Electric Vehicle, een EV met een range extender). Sommige merken, zoals BYD en Geely, kiezen volledig voor PHEV. Andere merken, zoals Li Auto en Deepal, gaan voor EREV.
Platforms voor zowel EV- als PHEV-toepassingen
Weer andere merken, bijvoorbeeld Voyah, verkopen beide vormen vrolijk naast elkaar. Deze ontwikkeling is ook zichtbaar bij de nieuwe platforms. Eerder ontwikkelden automakers aparte platforms voor verschillende aandrijflijnen, maar tegenwoordig zijn de platforms al vanaf het begin te gebruiken voor zowel EV- als PHEV-toepassingen.
Deze tekst maakt deel uit van een grotere analyse uit het Autovisie Magazine, waarin China-expert Tycho de Feijter de Chinese automarkt duidt. Zo schreef hij dit uitgebreide verhaal over de verschillende high-tech accusoorten waarmee fabrikanten in China nu druk experimenteren.