Polestar 2 gaat Tesla Model 3 nu écht achterna
Sinds z’n komst is de Polestar 2 dé concurrent voor de Tesla Model 3. Maar waar de Amerikaan er al tijden in meerdere smaakjes verkrijgbaar was, konden kopers van de elektrische Zweed uit slechts één versie kiezen. Daar komt nu verandering in.
Polestar introduceert vandaag namelijk twee nieuwe varianten van de elektro-sedan. Daarmee zet het opnieuw de jacht op Tesla in. De 2 is er nu namelijk als Long Range Dual Motor, Longe Range Single Motor en Standard Range Single Motor. Waar kennen we die termen toch van?
Tesla Model 3 verplettert concurrentie met twee vingers in de neus
Duidelijke terminologie
Juist, van Tesla. Maar het is natuurlijk niet gek dat ook Polestar deze terminologie gebruikt om de verschillende versies van de 2 aan te duiden. Het is daardoor voor de consument helder om wat voor versies het hier gaat. De Polestar 2 is er vanaf nu dus met twee verschillende batterijpakketten en met een enkele of dubbele elektromotor.
Het grootste batterijpakket kennen we al een tijdje en heeft een capaciteit van 78 kWh. In combinatie met twee elektromotoren levert die accu een bereik van 450-480 kilometer volgens WLTP. Wie een Polestar 2 bestelt met hetzelfde batterijpakket maar met enkel een motor op de voorste as, kan op een bereik van 515-540 kilometer rekenen.
Enkel voorwielaandrijving
Polestar introduceert vandaag een tweede batterijpakket met een capaciteit van 64 kWh. Die versie is er alleen als voorwielaandrijver met dus een enkele elektromotor, die op de voorste as. Het bereik van die versie bedraagt 420-440 kilometer volgens WLTP.
De sterkste variant van de Polestar 2 heeft, zoals we al een tijd weten, een vermogen van 300 kW (408 pk). Wie de versie met het grootste batterijpakket kiest met enkel voorwielaandrijving, krijgt een Polestar 2 met een vermogen van 170 kW (231 pk). Die elektromotor levert 165 kW (224 pk) als ook het kleinste batterijpakket wordt aangevinkt.
Polestar 2 vs. Tesla Model 3
Daarmee past Polestar natuurlijk ook de instapprijs van de 2 aan, want die bedraagt nu 45.900 euro. De grote vraag is natuurlijk hoe de Zweedse EV zich verhoudt tot de Tesla Model 3. Cijfers over acceleratie en topsnelheid van de nieuwe versies deelt Polestar nu nog niet.
Prijs | Vermogen | Batterij | Bereik | |
---|---|---|---|---|
Polestar 2 LR DM | 53.900 euro | 300 kW | 78 kWh | 450-480 km |
Polestar 2 LR SM | 49.900 euro | 170 kW | 78 kWh | 515-540 km |
Polestar 2 SR SM | 45.900 euro | 165 kW | 64 kWh | 420-440 km |
Tesla Model 3 SR+ | 48.980 euro | 239 kW | 55 kWh | 448 km |
Tesla Model 3 LR DM | 56.980 euro | 324 kW | 77 kWh | 580 km |
Tesla Model 3 Performance | 64.990 euro | 377 kW | 82 kWh | 567 km |
De Zweeds-Chinese autobouwer voegt overigens nog wat aan het aanbod van de 2 toe. Het gaat om nieuwe uitrustingspakketten. Het optionele Performance Pack was reeds bekend, met verstelbare Öhlins-dempers, Brembo-remmerij, 20-inch lichtmetaal en gouden in- en exterieurdetails. Polestar voegt daar vandaag het Plus- en Pilot-pakket aan toe.
Extra kosten voor nieuwe pakketten
Het Plus-pakket bevat het glazen panoramadak, een Harman Kardon-audiosysteem met 13 luidsprekers, verwarming voor het stuur, de achterbank en ruitenwissers, elektrisch verstel- en verwarmbare voorstoelen en een warmtepomp. Het Pilot-pakket bevat een boel veiligheidssystemen, zoals adaptieve cruise control, Pilot Assist, een 360-graden camera, parkeersensoren rondom en een dodehoekwaarschuwing. Leren bekleding, stoelventilatie (enkel leverbaar inclusief het Plus-pakket), 20-inch lichtmetalen wielen en een inklapbare trekhaak horen bij de losse opties. Klanten van een Polestar 2 kunnen bovenstaande pakketten op elke versie aanvinken, waarbij de prijzen van de pakketten uiteraard bovenop de prijs van de auto komen. Het Pilot-pakket kost 3500 euro, voor het Plus-pakket dient 4500 euro extra overgemaakt te worden. Het Performance-pakket kost nog altijd 6000 euro.
Standaard heeft elke Polestar 19-inch lichtmetalen wielen, led-verlichting rondom, een audiosysteem met 8 speakers, parkeersensoren voor en een achteruitrijcamera. De twee digitale schermen (11-inch multimediasysteem en een 12,3-inch instrumentarium) zijn eveneens standaard. De nieuwe 2 staat vanaf september 2021 in de Spaces van Polestar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace