Polestar is officieel een merk
Polestar mag zich sinds deze maand officieel autofabrikant noemen. Het label van Geely, waartoe bijvoorbeeld ook Lotus en Volvo behoren, werd al als zelfstandig merk gepresenteerd, maar nu zijn alle paperassen afgerond. De modellen van Polestar krijgen een eigen chassisnummer met merkcode.
De erkenning als automerk volgt op nagenoeg hetzelfde moment als de opening van de fabriek in het Chinese Chengdu. Als eerste komt in het fonkelnieuwe Polestar Production Centre de Polestar 1 van de band rollen. De 2 volgt binnenkort en in een later stadium voegt Polestar de 3 aan het gamma toe. Op het moment dat de 3 in het gamma komt, zal Polestar de bouw van de gelimiteerde Polestar 1 afronden. Dat zal in 2022 zijn.
Start met Volvo-modellen
Polestar noemt zich een fabrikant van elektrische auto’s, maar de Chinese producent trapt af met een plug-in hybridemodel. Vanaf de 2 is elk nieuw model een volledig elektrisch aangedreven auto. Alle types zullen in China het levenslicht zien. De ontwikkeling heeft in Zweden bij Volvo plaats. De Polestar 1 is een niet uitgebrachte concept car van Volvo, terwijl de 2 oorspronkelijk als vervanger van de Volvo V40 stond gepland. De 3 wordt een SUV, die specifiek voor Polestar wordt ontwikkeld.
Negen landen
Vanuit China bedient Polestar de wereld. Het kersverse merk richt zich op negen landen, te weten China, Verenigde Staten, Canada, Zweden, Noorwegen, Duitsland, België, Verenigd Koninkrijk en Nederland. In hoeverre de fabrikant in een later stadium andere markten gaat betreden, is niet bekend.
Nog beschikbaar
Polestar start nog dit jaar de levering van de Polestar 1. Van de 600 pk sterke tweedeurs coupé verschijnen slechts 1500 exemplaren, die in een oplage van 500 stuks per jaar worden gemaakt. De fabrikant zegt dat het eerste productiejaar reeds is uitverkocht, maar de totale oplage van de dik 160.000 euro kostende plug-in hybrid is nog niet vergeven. Binnenkort start de autobouwer een campagne om de resterende wagens te verkopen. Voor de 2 zijn de orderboeken eerder dit jaar geopend. Hoe groot de interesse in het Tesla-alternatief is, maakt de fabrikant niet bekend.
Hoe rijdt de Polestar 1?
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar