Politie controleert weer vanuit touringcar: zoveel geld haalt de bus per dag op
De politie heeft zijn touringcar weer van stal gehaald. Vanuit de bus observeert een team of weggebruikers tijdens het rijden op hun mobiele telefoon zitten.
De touringcar is ideaal voor deze klus. Maar weinig weggebruikers verwachten dat er een stel agenten vanuit de bus zit te loeren. Daarnaast kunnen ook vrachtwagenchauffeurs, die zich vanuit hun hoge zitpositie vaak veilig wanen, worden gecontroleerd.
Ruim 30.000 euro aan boetes tijdens enkele politie-actie
Is een overtreder gespot vanuit de bus, dan wordt een van de volgauto’s ingezet om diegene op de bon te slingeren. De boete voor het vasthouden van een telefoon bedraagt sinds begin dit jaar 380 euro. Reden dat deze bekeuring zo fors is, zijn de zeshonderd verkeersslachtoffers die jaarlijks in het Nederlandse verkeer vallen.
Die boete kun je krijgen als je je telefoon vasthebt tijdens het rijden. Sta je stil, bijvoorbeeld in de file of voor het verkeerslicht, dan kan de politie je niet bekeuren. Wil je tijdens het rijden de navigatie veranderen, dan moet je mobiel vastzitten in een telefoonhouder. Het valt echter wel te betwisten of dit veilig is. Hetzelfde geldt voor de auto’s waarbij het gros van de instellingen via een groot touchscreen worden bediend.
Niet alleen leert het bellende en appende bestuurders een lesje, ook spekt het de staatskas flink. Tijdens een recente controleactie in Zeeland en Noord-Brabant werden 86 boetes uitgedeeld voor het vasthouden van een mobiel, zo meldt het AD. Dat betekent dat de politie tijdens één actie met de bus bijna 32.700 euro aan bonnen uitschrijft.
Meest actieve flitspaal van Nederland levert minder op per dag dan bus
De twaalf bekeuringen die de politie tijdens de actie voor snelheidsovertredingen uitschreef, zijn daarbij niet meegerekend. De snelheid kan je dan ook beter laten controleren door flitspalen, zo blijkt. De meest actieve flitspaal van Nederland levert per dag namelijk een klein fortuin op.
In tegenstelling tot de flitspaal, brengt de observatiebus ook nog flinke kosten met zich mee. Niet alleen de kosten voor de (huur van de) touringcar zelf, maar ook voor het team dat vanuit de bus nietsvermoedende weggebruikers in de gaten houdt.
Dit is hoe sommige flitspalen kunnen zien of je gedronken hebt
Het volgteam, bestaande uit een tiental politievoertuigen, lijkt echter enigszins overbodig. De politie zou voldoende moeten hebben aan een kenteken. Het CJIB zorgt er vervolgens wel voor dat er een ongewenste paarse envelop op de mat valt.