Porsche rekent op 20.000 Mission E’s per jaar
Het duurt nog tot en met 2019 voordat Porsche de productieversie van zijn studiemodel Mission E op de markt brengt. Volgens de fabrikant is de belangstelling voor de elektrische sportsedans nu al zo groot dat het merk op jaarbasis 20.000 stuks denkt te kunnen verkopen. Dat zegt Porsche-baas Oliver Blume tegen het Duitse autovakblad Automobilwoche.
Of dat een voorzichtige of ambitieuze prognose is, valt nu moeilijk in te schatten. De markt voor elektrische auto’s is momenteel weliswaar klein, maar kan in 2019 vele malen groter zijn. Als je de verkoopverwachting met het productievolume van de Tesla Model S over 2015 vergelijkt, is het aan de voorzichtige kant, al is op dit moment niet bekend hoe de Mission E wordt gepositioneerd. Tesla produceerde over heel 2015 iets meer dan 50.000 auto’s. In het laatste kwartaal van vorig jaar waren het er bijna net zoveel als Porsche in één jaar wil gaan produceren, namelijk 17.000 eenheden.
Drie aandrijflijnen
De Mission E wordt Porsches eerste volledig elektrische auto. Het bedrijf heeft momenteel testvoertuigen met elektromotor en een batterij rijden, maar die zijn gebaseerd op de Boxster. Blume stelt dat de Mission E niet de enige elektrische Porsche wordt. De topman geeft aan dat zijn merk in de toekomst de keuze zal blijven bieden uit verbrandingsmotoren, plug-in hybrides en elektro-aandrijving. Welke aandrijflijnen in welk model worden toegepast, hangt af van de marktvraag, stelt Blume. Maar hij geeft aan dat de toekomstige modellen zo zijn opgebouwd dat de krachtbronnen gemakkelijk gewisseld kunnen worden.
Positie
Waar staat een productievolume van 20.000 stuks in het huidige Porsche-programma? Afgelopen jaar bouwde Porsche 43.239 sportwagens, verdeeld over 31.373 stuks van de 911, 11.491 exemplaren van de Boxster en Cayman en 375 units van de 918 Spyder. En in vergelijking met de Panamera ligt het verwachte verkoopvolume van de Mission E fors hoger. Van de Panamera verlieten in heel 2015 precies 15.055 stuks de fabriekspoort. Daar moet direct een voetnoot bij worden geplaatst, want de Panamera zat toen in de herfst van zijn leven. De doelstelling van de tweede generatie Panamera ligt op 20.000 stuks per jaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace