Autovisie
Autovisie Nieuws 26 mei 2020
Leestijd: 2 minuten

Porsche 718 Targa behoort tot de mogelijkheden

Porsche sluit niet uit dat er van de 718-familie een extra carrosserievariant komt. Naast de cabriolet (Boxster) en de coupé (Cayman) wil de fabrikant de 718 Targa in het reguliere leveringsprogramma opnemen.

Momenteel onderzoekt de Duitse sportwagenbouwer het marktpotentieel van een dergelijke variant. Mocht er genoeg vraag naar de half-open uitvoering zijn, dan ontwikkelt Porsche de carrosserievariant voor de volgende generatie 718. Het gamma komt er dan als volgt uit te zien: een 718 Boxster als cabriolet, de 718 Cayman als coupé en de 718 Targa. Daarnaast plant Porsche de 718 Spyder, maar die uitvoering is een gelimiteerde editie met een beperkte productietijd.

porsche_718_cayman_gts_3

Derde carrosserievariant

Dat een coupé en een cabriolet een variant met uitneembaar of wegklapbaar dakpaneel niet in de weg staat, bewijst Porsche al jaren met zijn 911-familie. Sinds enkele decennia voert de Duitse sportwagenbouwer de drie carrosserievarianten naast elkaar. De 911 debuteerde als coupé en kort daarna voegde Porsche een open variant aan het modellengamma toe. Het was feitelijk een volledig open model met brede rolbeugel. In het eerste productiejaar kon de plastic achterruit in een stoffen kap nog worden neergeklapt, maar vanaf het tweede jaar monteerde Porsche een glazen achteruit.

Wijziging van dakconstructie

De twee carrosserietypes werden voor de tweede generatie overgenomen, maar deze keer volgde er wel een volledig open variant zónder rolbeugel. Het model kwam relatief laat in de levenscyclus van de Porsche 911, de generatie G. De Duitsers brachten hem niet als opvolger van de 911 Targa. Van de 911G ging het drieluik over in de 964-generatie. Met de komst van de 993-editie veranderde Porsche het concept van de Targa. Niet langer beschikte het Targa-model over een uitneembaar dakpaneel, maar over een glazen schuifdak. Door de koets van de Cabriolet te pakken en daarop twee dakbogen aan te brengen, kreeg je geen gevoel van een 911 Coupé met schuifdak. Het glazen dakdeel verdween onder de achterruit.

porsche_718_cayman_gts

992 Targa

Het concept van een groot panoramadak als Targa keerde terug op de 996 en ook de 997 kreeg de dakconstructie. Met de introductie van de 991 wijzigde Porsche van daksysteem. In de geest van de eerste generaties Targa kreeg het model een brede B-stijl en een grote achterruit. Het te openen dakdeel werd een groot paneel, dat deed denken aan het eerste Targa-dak. Echter, dit maal verdween het dakdeel geheel automatisch. Porsche liet het ónder de achterruit opbergen, waarvoor de achterruit omhoog kwam. Dezelfde constructie heeft de nieuwe 992 Targa, die deze zomer arriveert.

Porsche 911 Targa - Porsche 992 Targa

Daksysteem 718 Targa nog niet bekend

Het is nog niet bekend of Porsche de compactere 718 een handmatig te bedienen of volautomatisch daksysteem geeft. Evenmin of de 718 Targa een verkleinde uitgave van de 911 Targa wordt. Wanneer Porsche een besluit over de 718 Targa neemt, is niet bekend. Met een dergelijk model stapt Porsche in verkooplanden waar cabriolets niet populair zijn, maar er wel geregeld open kan worden gereden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.