Porsche 718 Targa behoort tot de mogelijkheden
Porsche sluit niet uit dat er van de 718-familie een extra carrosserievariant komt. Naast de cabriolet (Boxster) en de coupé (Cayman) wil de fabrikant de 718 Targa in het reguliere leveringsprogramma opnemen.
Momenteel onderzoekt de Duitse sportwagenbouwer het marktpotentieel van een dergelijke variant. Mocht er genoeg vraag naar de half-open uitvoering zijn, dan ontwikkelt Porsche de carrosserievariant voor de volgende generatie 718. Het gamma komt er dan als volgt uit te zien: een 718 Boxster als cabriolet, de 718 Cayman als coupé en de 718 Targa. Daarnaast plant Porsche de 718 Spyder, maar die uitvoering is een gelimiteerde editie met een beperkte productietijd.
Derde carrosserievariant
Dat een coupé en een cabriolet een variant met uitneembaar of wegklapbaar dakpaneel niet in de weg staat, bewijst Porsche al jaren met zijn 911-familie. Sinds enkele decennia voert de Duitse sportwagenbouwer de drie carrosserievarianten naast elkaar. De 911 debuteerde als coupé en kort daarna voegde Porsche een open variant aan het modellengamma toe. Het was feitelijk een volledig open model met brede rolbeugel. In het eerste productiejaar kon de plastic achterruit in een stoffen kap nog worden neergeklapt, maar vanaf het tweede jaar monteerde Porsche een glazen achteruit.
Wijziging van dakconstructie
De twee carrosserietypes werden voor de tweede generatie overgenomen, maar deze keer volgde er wel een volledig open variant zónder rolbeugel. Het model kwam relatief laat in de levenscyclus van de Porsche 911, de generatie G. De Duitsers brachten hem niet als opvolger van de 911 Targa. Van de 911G ging het drieluik over in de 964-generatie. Met de komst van de 993-editie veranderde Porsche het concept van de Targa. Niet langer beschikte het Targa-model over een uitneembaar dakpaneel, maar over een glazen schuifdak. Door de koets van de Cabriolet te pakken en daarop twee dakbogen aan te brengen, kreeg je geen gevoel van een 911 Coupé met schuifdak. Het glazen dakdeel verdween onder de achterruit.
992 Targa
Het concept van een groot panoramadak als Targa keerde terug op de 996 en ook de 997 kreeg de dakconstructie. Met de introductie van de 991 wijzigde Porsche van daksysteem. In de geest van de eerste generaties Targa kreeg het model een brede B-stijl en een grote achterruit. Het te openen dakdeel werd een groot paneel, dat deed denken aan het eerste Targa-dak. Echter, dit maal verdween het dakdeel geheel automatisch. Porsche liet het ónder de achterruit opbergen, waarvoor de achterruit omhoog kwam. Dezelfde constructie heeft de nieuwe 992 Targa, die deze zomer arriveert.
Daksysteem 718 Targa nog niet bekend
Het is nog niet bekend of Porsche de compactere 718 een handmatig te bedienen of volautomatisch daksysteem geeft. Evenmin of de 718 Targa een verkleinde uitgave van de 911 Targa wordt. Wanneer Porsche een besluit over de 718 Targa neemt, is niet bekend. Met een dergelijk model stapt Porsche in verkooplanden waar cabriolets niet populair zijn, maar er wel geregeld open kan worden gereden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace