Porsche 911 Carrera: een machtige instapper met 385 pk
De mannen uit het Duitse Stuttgart presenteren vandaag de nieuwe instapversie van hun beroemde sportwagen: de Porsche 911 Carrera. Daarmee wordt de achtste generatie van de 911-familie langzaam uitgebreid.
Porsche gebruikte de naam Carrera voor het eerst in de jaren ’50 van de vorige eeuw. Hans Herrmann won in 1954 een wedstrijd met een Porsche 356 in de Carrera Panamericana. Carrera betekent ‘race’ in het Spaans en de naam werd voor het eerst verbonden aan een Porsche 356A 1500 GS. De naam Carrera kreeg pas echt faam toen het aan de eerste 911 werd gekoppeld. In de vroege jaren van de 911 kregen alleen de krachtigere versies die naam mee, maar vanaf 1984 werd elke productie-911 zo genoemd (met uitzondering van de Turbo). Tegenwoordig is de Carrera de instapversie van een Porsche 911. Vorig jaar trapte het merk af met de Carrera S en Carrera 4S, maar nu komt daar het goedkoopste broertje bij. Vanaf vandaag is de nieuwe Porsche Carrera leverbaar als coupé en cabriolet.
Sprint
Die hebben allebei een drieliter zescilinder boxermotor die met behulp van twee turbo’s nu 385 pk produceert. Dat zijn 15 paarden meer dan in de vorige generatie. Ter vergelijking: de Carrera S en 4S hebben beide 450 pk. De ‘normale’ Carrera sprint in 4,2 seconden naar de 100 km/h en is daarmee net iets langzamer dan de S en 4S (3,7 en 3,6 sec). Vind je die 4,2 seconden niet snel genoeg, dan kun je het optionele Sport Chrono Pakket bestellen zodat er 0,2 seconden van die sprint afgaat.
Ook aan de buitenkant is de Carrera anders ten opzichte van de S. Zo heeft ‘ie iets kleinere wielen en remmen en onderscheidt hij zich door de enkele uitlaatpijpen. Daar houdt het dan wel een beetje op. Van binnen deelt de Carrera namelijk zijn standaarduitrusting met de S. Ook de Carrera wordt door de achterwielen aangedreven via de PDK-bak die ook in de andere modellen zit. De versie met vierwielaandrijving verschijnt later dit jaar. Toch nog een laatste verschil: de nieuwe Carrera tikt 293 km/h aan en houdt dan op, de S stopt pas bij 308 km/h.
Voordeel
Toch heeft de Carrera wel een groot voordeel op de S en 4S: z’n prijs. De coupé is leverbaar vanaf €141.400, de cabrio kost minstens €157.600. De Carrera S begint pas bij €156.700, voor de 4S moet je minstens €165.100 neertellen. Maar dan krijg je dus ook net iets betere prestaties. Beide modellen zijn per direct te bestellen zodat ze midden september bij je op de oprit kunnen staan.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace