Porsche 911 Sport Classic: 550 pk, handbak, achterwielaandrijving!
Liefst 44 ontwikkelingsauto’s kwamen er aan te pas om tot de meest geavanceerde limited edition van Porsche Exclusive Manufaktur te komen. Maak kennis met de Porsche 911 Sport Classic!
Met de 911 Sport Classic brengt Porsche Exclusive voor de tweede maal een gelimiteerde uitgave van de 911 uit, maar anders dan de eerste uitvoering is het technische deel. Waar bij de editie op basis van de 997-generatie de Carrera S-motor slechts een powerkit met 22 pk kreeg, daar kiest de fabrikant dit maal voor een geknepen motor. Jazeker, een teruggeschroefd vermogen, maar dan wel uit de 3,7 liter zescilinder boxermotor uit de Turbo!
De nieuwste 911 Sport Classic is onderhuids een Turbo, al moeten we daar een kanttekening bij plaatsen. Het is een bijzondere Turbo. Weliswaar heeft de sportcoupé 30 pk minder vermogen, dat heeft Porsche Exclusive Manufaktur gedaan om twee belangrijke redenen. Door de krachtcentrale te temperen kan de fabrikant een handgeschakelde bak monteren en de sportcoupé ontdoen van zijn aandrijfas naar de voorste wielen. De Sport Classic is dus een 550 pk sterke achterwielaandrijver met handbak! Een heus pretpakket.
“Op dit moment”
Aan Autovisie laat Porsche Exclusive Manufakter-topman Boris Apenbrink weten dat de 911 Sport Classic zijn meest geavanceerde model ooit is. “Op dit moment”, voegt Apenbrink, die ook verantwoordelijk was voor de 997 Sport Classic, er aan toe. Dat belooft wat voor de toekomst! Zoals aangegeven waren tijdens de ontwikkeling van de limited edition 44 testvoertuigen nodig. Voor de eerste Sport Classic had Boris slechts zes auto’s nodig. Een en ander komt voort uit de aandrijflijn, want anders dan op de 911 Turbo ademt de krachtcentrale in de Sport Classic louter door het rooster achterop. De grote openingen in de flanken ontbreken, waarvoor de complete achterschermen geheel opnieuw zijn getekend. Net als zijn gelijknamige voorganger beschikt hij over een vaste achterspoiler, de zogeheten ducktail. Het helpt niet alleen om de lucht richting de motor te sturen, ook om de aangedreven achterwielen op het asfalt te drukken. Door de grote vleugel verandert de gewichtsbalans van de auto, zodat Porsche dorpelverbreders monteert en aanpassingen aan de wagenvloer heeft doorgevoerd. Per saldo is de 911 Sport Classic zo’n 70 kg lichter dan de 911 Turbo, berekent Apenbrink.
Sport Grey
Naast de hertekende achterschermen wijkt het koetswerk van de 911 Sport Classic op nog een aantal punten van de 911 Turbo af. In lijn met de eerdere editie op basis van de 997 heeft de nieuwste editie een double bubble dak, waarvoor de centrale uitsparing aansluit op het specifieke ontwerp van de carbon fibre voorklep. Over de koets lopen twee in Sport Grey uitgevoerde strepen, zoals de vorige generatie dat ook had. Nu zijn de twee banen in de lak verwerkt in plaats van als sticker op de lak aangebracht. Voor de carrosserie is keuze uit vier vaste kleuren, zwart, blauw en twee maal grijs. Wie dat wil, kan een eigen tint selecteren maar krijgt dan geen strepen over de vloeiende koets.
Afrikaans hout
Voor het interieur biedt Porsche twee tinten, zwart en cognac. Vast staat dat de centrale zitdelen plus de deurpanelen in ruitjespatroon zijn aangekleed, terwijl op het dashboard een strook met Afrikaans hout is aangebracht. Op die sierlijst bevestigt de fabrikant een 911-badge, inclusief het serienummer binnen de beperkte oplage. Voor de toerenteller kiest de autobouwer voor groene details, wat een link legt met vroegere modellen van het merk.
Gelimiteerde oplage
Waar de eerdere 911 Sport Classic een op zichzelf staande model was in een oplage van slechts 250 stuks, daar maakt de nieuwste uitgave deel uit van de Heritage Design-collection. De Targa 4S Heritage Design Edition was de eerste en twee andere types volgen nog. Van de Sport Classic zien slechts 1250 stuks het levenslicht. Bezitters van de bestaande uitgave krijgen voorrang bij de aanschaf. De resterende exemplaren worden verdeeld onder de liefhebbers van het merk. Wie een collectie heeft, kan zijn eigen serienummer kiezen.
Zo kwam Porsche op het idee van de Heritage Design Edition | Sjoerds Weetjes 274
Video Porsche 911 Sport Classic
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar