Peter Hilhorst
Peter Hilhorst Nieuws 3 mrt 2020
Leestijd: 2 minuten

Porsche 911 Turbo S laat zich met 650 pk zien!

Porsche heeft het doek getrokken van het verbrede koetswerk van de 911 Turbo S. Het topmodel van de sportwagenreeks levert 650 pk en 800 Nm. Dankzij vierwielaandrijving en een nieuwe achttrapsautomaat sprint hij sneller dan menig hypercar.

De nieuwe Porsche 911 Turbo S raast in een adembenemende 2,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Daarmee is hij bijvoorbeeld sneller dan de McLaren 765LT die daar een tiende langer voor nodig heeft en zelfs de eigenaren van een Bugatti Chiron moeten wakker zijn bij het stoplicht. De nieuwe generatie Turbo S heeft dan ook een forse vermogenssprong gemaakt naar 650 pk en 800 Nm. Hij is daarmee 70 pk en 50 Nm sterker dan voorheen. De nieuwe motor is afgeleid van de 992 Carrera-motorgeneratie, maar grondig aangepast. Het slagvolume van de 3,0-liter boxer-zes is vergroot naar 3,8-liter en voorzien van grotere turbo’s met een variabele geometrie en elektronisch verstelbare wastegates. Door de vierwielaandrijving en de nieuwe achttrapsautomaat is het een sprintkanon geworden. Niet alleen haalt hij ruim binnen drie tellen 100 km/h, maar de 200 km/h-grens doorbreekt hij na 8,9 seconden en de topsnelheid is 330 km/h. Porsche 911 Turbo S

Verschillende wielmaten

De 911 Turbo S showt met een aanzienlijk bredere carrosserie hoger in de 911-hiërarchie te staan dan een normale Carrera. De voorzijde heeft een grotere spoorbreedte en is in totaliteit 45 millimeter wijder, terwijl de achterzijde 20 millimeter meer schoudervulling heeft. De aerodynamica is verbeterd met actieve kleppen in de neus, een automatisch verstelbare voorspoiler en een grotere achtervleugel. Gezamenlijk levert dat vijftien procent meer downforce op. Voorts vallen de rechthoekige en donker getinte uitlaatmonden op: typerend voor de Turbo S. Het onderstel is met tien millimeter verlaagd en heeft variabele dempers. Nieuw voor de Turbo S is verschillende wielmaten op beide assen. Voor rolt hij op 255/35 R20-banden en de achterzijde staat op 315/30 R21-rubber. Het draagt bij aan de onstuitbare acceleratiedrang van de Turbo S. De vierwielaandrijving is verder doorontwikkeld en de vooras krijgt nu maximaal 500 Nm te verwerken.

Acceleratiekoning

De 911 Turbo S is naast de acceleratiekoning ook het luxe topmodel met standaard een leren interieur, carbonaccenten en sportstoelen met stiksels à la 930 Turbo. Hij kan inmiddels besteld worden bij de Porsche Centra en wordt in mei geleverd. De coupé kost 279.000 euro en de cabriolet kost 15.100 euro meer. Reken erop dat er ook nog een iets voordeligere gewone Turbo komt.

Porsche 911 Turbo S

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.