Porsche 911 Turbo: Strak getrokken en sneller geworden
Hier konden we op wachten. Het basismodel van de 911 heeft een update gehad, dus gaat Porsche nu de hele modelreeks lang. Eerst aan de beurt? De 911 Turbo en Turbo S.
Eigenlijk is de aanduiding Turbo volstrekt overbodig geworden, want ook de ‘gewone’ 911 heeft sinds kort drukvulling. Alleen heeft die een 3,0 liter zescilinder biturbo en ligt er achterin de Turbo met een hoofdletter T een 3,8 liter grote boxerunit. Deze is licht gewijzigd ten opzichte van de vorige Turbo: met andere inlaatkanalen, injectoren en turbo’s (alleen de S) en een hogere brandstofdruk.
Deze produceert nu 540 pk in Turbo-vorm (was 520 pk) en 580 pk als er een S’je achter de typeaanduiding staat (was 560 pk). Daarmee sprint die laatste in 2,9 seconden van stilstand naar 100 km/h (de Turbo blijft slechts 0,1 seconden achter) en haalt hij een top van 330 km/h (320 km/h voor de Turbo).
De gewijzigde 911 Turbo en Turbo S beschikken over een zogeheten Dynamic Boost-functie, die bij het kort liften van het gaspedaal de turbodruk hoog houdt. De brandstofinspuiting wordt dan onderbroken, maar de smoorklep blijft open, waardoor de motor bij hernieuwd gasgeven zonder vertraging reageert.
“De Turbo S sprint in 2,9 seconden van stilstand naar 100 km/h en haalt een top van 330 km/h”
Het uiterlijk dan. De vernieuwde 911 Turbo en Turbo S zijn het gemakkelijkst te herkennen aan de hertekende achterlichten en de drie roosters op de achtersteven, waarvan de buitenste twee verticale lamellen hebben. Aan de voorkant is de Porsche ook gewijzigd, maar om daar het verschil te zien, moet je de vorige generatie er eigenlijk naast zetten.
Binnenin krijgen de 911 Turbo en Turbo S een sportstuur dat hetzelfde ontwerp heeft als het stuur in de 918 Spyder. Dat betekent dat er een ronde knop op zit die de rijmodi van het Sport Chrono-pakket aanstuurt. Daarmee is de Porsche in Normal, Sport, Sport Plus en Individual te zetten. Optioneel zijn onder meer een rijstrookwisselhulp en een liftsysteem op de vooras.
Porsche start eind januari met de levering van de nieuwe 911 Turbo en Turbo S. Die eerste kost als coupé 210.200 euro en als cabriolet 225.400. Wie een Turbo S wil rijden, moet minimaal 238.800 euro aftikken voor de coupé en minimaal 254.100 euro voor de cabriolet.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?