Britten zijn Porsche te snel af met deze moderne 914
Vorig jaar gingen er geruchten dat Porsche wel oren had naar een moderne opvolger van de compacte 914. Het Britse Fifteen Eleven Design is de Duitsers nu te snel af.
Dat bedrijf is namelijk van plan om dit jaar nog een eerste conceptversie van hun moderne 914 uit te laten op het asfalt. Het gaat hier om een zogenaamde restomod: de basis wordt gevormd door een originele 914, maar die wordt op bijna alle fronten vernieuwd en verbeterd.
Uitgeklopt
Die modernisering begint uiteraard bij het chassis, dat door Fifteen Eleven Designs is verstevigd. De moderne 914 krijgt een koolstofvezel koetswerk dat is uitgeklopt en op enkele punten is aangepast ten opzichte van het origineel. Zo zit er bijvoorbeeld een luchtrooster in de ‘motorkap’ (de motor ligt in een 914 altijd achter de voorstoelen), zijn er luchtinlaten achter de deuren en zit er een geïntegreerde spoiler op de achterzijde.
Jammer maar helaas: ook de beroemde klapkoplampen van de 914 zijn verdwenen op deze restomod. In plaats daarvan zijn de koplampen verplaatst naar de plek waar bij de originele 914 de knipperlichten zitten. Aan elke zijde bevinden zich nu zes led-lampen. Ook is de bumperpartij, met daarin de mist- en dagrijverlichting gewijzigd ten opzichte van het origineel. Fraai zijn de wielen op de 914 Restomod Concept, die een duidelijke en bijna directe knipoog naar de originele exemplaren zijn.
Cayman S
De aandrijflijn is redelijk modern. Achter de voorstoelen plaatsen de Britten namelijk de 3,4-liter zescilinder boxermotor uit een Porsche Cayman S van de tweede generatie. Die is uiteraard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, die al het vermogen van 325 pk allemaal naar de achterwielen stuurt. Ook de wielophanging is gebaseerd op die Cayman S. Klinkt als een goed concept, toch? Een Cayman S woog namelijk net geen 1300 kilogram, terwijl een 914 destijds onder de 1000 kilo bleef. Deze restomod zal zwaarder zijn dan dat, maar ook lichter dan een Cayman S.
De 914 Restomod komt er volgens z’n makers met het stuur aan zowel de rechter- als linkerzijde. Het interieur is volledig uit leer opgetrokken en bevat Recaro-sportstoelen. Waar het normaliter nogal krap is in een 914, moet dat probleem zich niet in deze moderne variant voordoen. Fifteen Eleven Design heeft het schutbord en de positie van de brandstoftank (die zit in de originele 914 net vóór de linkerstoel, achter het schutbord) immers gewijzigd, zodat er meer beenruimte voor de bestuurder en passagier is.
Digitaal
Hoewel de Porsche 914 Restomod nu enkel nog digitaal bestaat (hoewel de ontwikkeling van het chassis al is voltooid), is Fifteen Eleven Design van plan om dit jaar nog een eerste model op de weg te brengen. “We horen vaak dat de makers van dit soort renders geen interesse hebben om een productieauto te bouwen, maar wij doen er alles aan dat elk concept volledig wordt doorgevoerd”, zegt Chris Mellors, managing director bij Fifteen Eleven Design.
Het Britse bedrijf klinkt je mogelijk niet bekend in de oren, maar is zeker niet de eerste de beste op het gebied van moderne klassiekers. Fifteen Eleven Design is namelijk een afdeling van Mellors Elliot Motorsport, een bekende speler in de rallywereld. De afgelopen 40 jaar houdt Fifteen Eleven zich al bezig met de ontwikkeling en het bouwen van op maat gemaakte auto’s voor wedstrijden en gebruik op de weg. Zo bouwde het eerder al een fraaie Ford Escort Speedster, met een korte wielbasis, V6 met 24 kleppen en moderne techniek. Ook maakte het faam met de restauratie van een Maserati 3500 GT.
Moderne opvolger
En dus is het heel waarschijnlijk dat deze Porsche 914 Restomod er ook komt. In dat geval is Fifteen Eleven Design Porsche te snel af. Althans, als ook Porsche werk maakt van eerder uitgesproken plannen. Begin vorig jaar liet de Duitse sportwagenbouwer namelijk weten te denken aan een moderne opvolger van de Porsche 914.
Michael Mauer, designbaas van Porsche, liet destijds namelijk in een interview op Porsches eigen website weten dat een ‘nieuw instapmodel een goed idee is’. Mauer gaf aan dat men bij Porsche altijd discussieert over een dergelijke auto. “Dan gaat het om een moderne interpretatie van bijvoorbeeld de 550 of 914. Een simpele, pretentieloze auto.” Of die plannen van Porsche in de tussentijd wat concreter zijn geworden, is onduidelijk. Wel klinkt het als een geweldig plan. Want in een tijd waarin elke auto groter en zwaarder wordt, is iets dat simpeler en kleiner is zeer welkom.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8