Porsche: “bestaande Macan twee jaar naast elektroversie”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2F005_Macan_GTS_3-4_Front.jpg)
Porsche werkt hard aan een elektrisch aangedreven Macan, maar die elektroversie drukt niet meteen de bestaande SUV met verbrandingsmotor uit de markt. Dat kon je eerder als eerste bij Autovisie lezen. De fabrikant geeft nu aan dat de bestaande generatie zeker twee jaar naast de elektro-SUV wordt gebouwd.
Dat betekent dat de levenscyclus van de bestaande Macan in ieder geval tot 2026 loopt, want Porsche zal de elektrische Macan volgend jaar presenteren. De productiestart van de elektrische uitgave staat vervolgens gepland voor eind 2023. Het eerste volledige productiejaar is 2024. Of de fabrikant het productie-einde van de benzine-Macan laat afhangen van het verkoopsucces van de elektrische Macan, is niet bekend. Het zou wel logisch zijn, aangezien het bestaande auto een van Porsches succesvolste modellen is. De productlijn is goed voor meer dan 80.000 eenheden per jaar.
Porsche Macan bijna tien jaar oud
De eerste generatie Macan debuteerde op de Los Angeles International Auto Show in 2013 en ging in 2014 in de verkoop. Zijn komst was geen verrassing en werd al eerder aangekondigd. De naam onthulde Porsche reeds in 2012. De compactere SUV wist zich in korte tijd op te werken tot het op een na succesvolste model binnen het modellengamma van de sportwagenbouwer.
De Q5 legt de technische basis van de Macan, al hebben de Porsche-techneuten er nadrukkelijk hun plasje over gedaan. De bouw van het model werd in de fabriek te Leipzig ondergebracht, waar op dat moment ook de grote SUV van het merk werd gemaakt, de Cayenne. Inmiddels zijn we twee facelifts verder.
Cayenne verstoten
Binnen het programma van de sportwagenbouwer verkoopt de Taycan inmiddels al beter dan de Panamera, maar die verkoop- en productievolumes halen niet eens de helft van het Macan-resultaat. Porsche is druk bezig om de fabriek in Leipzig geschikt te maken voor de productiestart.
De fabriek maakt de bestaande Macan. Daarnaast zien ook de Panamera en Taycan in het oostelijk deel van Duitsland het levenslicht. In de twintig jaar dat de fabriek nu bestaat rolden er ook de Carrera GT en de Cayenne 2002-2017 van de band.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had