Porsche boekt verkooprecord ondanks terugval in Europa
Porsche heeft afgelopen jaar de wereldwijde afzet van zijn modellen wederom zien oplopen. De fabrikant uit Zuffenhausen wist 4% meer auto’s op de weg te zetten en zo eindigde het verkoopjaar voor Porsche op 256.255 auto’s. Het is tevens een nieuw verkooprecord voor de onderneming.
Het meest succesvolle model is en blijft de Macan. Van de kleinste SUV binnen het leveringsprogramma leverde Porsche 86.031 stuks af. Daarmee lag de afzet weliswaar beduidend lager dan die over 2017. Reden voor de teruggang was enerzijds de beperkte beschikbaarheid in Europa wegens de overgang van de NEDC- op de WLTP-verbruikscyclus en anderszijds de doorgevoerde facelift, die al vroeg in het jaar werd aangekondigd maar pas eind 2018 werd doorgevoerd.
Verkoopstijging
Ook de vraag naar de 718 Boxster en 718 Cayman nam af, zij het slechts met 1% tot 24.750 units. De resterende modellen vingen het verkoopverlies van de 718-types en de Macan op, zodat toch een verkoopplus kon worden genoteerd. Zelfs de 911 wist een groter publiek te trekken dan in 2017, ondanks dat het algemeen bekend was dat er een opvolger klaar staat. Van het model werden door Porsche 10% meer exemplaren afgeleverd, 35.573 stuks in totaal. De nieuwe 911 verschijnt in maart bij de dealer. Van de Cayenne, die in 2017 werd vervangen, registreerde Porsche 12% meer auto’s. In totaal verlieten 71.458 stuks de fabriekspoort. De Panamera wist de grootste procentuele stijging te boeken. De komst van de Sport Turismo-variant heeft voor de opleving gezorgd. Porsche verkocht uiteindelijk 38.443 stuks van de twee Panamera-carrosseriestijlen.
Europese daling
De meeste auto’s gingen op de boot naar China. De Duitsers verkochten daar meer dan 80.000 stuks, een plus van 12%. De Verenigde Staten volgt op de tweede plaats met 57.202 units, 3% meer dan in 2017. In Europa daalde de afzet met 4%. Het concern had net als alle andere autobouwers last van de overgang van de verbruikscyclus NEDC naar WLTP. De fabrikant anticipeerde op de problematiek door al in een vroeg stadium een grotere voorraad auto’s aan te leggen en met de productieplaatsen voor Europa en de rest van de wereld te schuiven. Het bedrijf claimt ook dat het stoppen met dieselversies deels voor de teruggang in de Europese afzet zorgde.
Introductiekalender
Porsche heeft voor dit jaar een drukke introductiekalender. Het bedrijf zal de huidige generatie 911 vervangen door een nieuwe, te beginnen met de Coupé en Cabriolet in Carrera S-aankleding. Later komt daar de Targa bij, net als de Carrera-versie en de GT-uitmonsteringen. Op basis van de huidige 911 volgt nog de tot 1948 stuks gelimiteerde Speedster. Van de 718 Boxster en Cayman komen nieuwe versies en van de Cayenne verschijnt een vijfdeurs coupévariant.
Overall: 256.255 stuks
911: 35.573
718: 24.750
Panamera: 38.443
Macan: 86.031
Cayenne: 71.458