Porsche Boxster gaat een jubileumfeest vieren
De Porsche Boxster is 25 jaar oud, en dat is natuurlijk reden voor een feestje. De mannen uit Stuttgart presenteren daarom de Boxster 25 Years.
Als basis voor het feestnummer dient de heerlijke 718 Boxster GTS 4.0, waar de hoogtoerige 4,0-liter zescilinder boxermotor als hart fungeert. Alles op de 25 Years grijpt terug naar de auto die Porsche in 1993 presenteerde. De concept car voor de inmiddels razendpopulaire open tweezitter met middenmotor van Porsche stond destijds op de autoshow van Detroit, gespoten in GT-zilver metallic. Uiteraard heeft het jubileummodel dezelfde lakkleur.
Luchtinlaten
Die grijze tint wordt bijgestaan door een bruine: Neodyme. Die kleur vinden we bijvoorbeeld op de voorspoiler, de iconische luchtinlaten op de flanken, de 20-inch wielen en de type-aanduiding op de carrosserie, net als op het studiemodel. Wie overigens niet zo’n zin heeft om die onthulling in 1993 na te spelen, kan de Boxster 25 Years ook bestellen in de kleuren diepzwart en Carrerawit metallic.
Het studiemodel dat Porsche destijds toonde, had een bordeauxrood en tevens leren interieur. Uiteraard keert dat ook op dit jubileummodel terug. Ook de softtop van de 25 Years is rood. Wie dat teveel vindt, kan ook voor een zwart interieur en softtop kiezen. En hoewel je – zoals altijd bij Porsche – helemaal los kunt gaan op de optielijst, leveren de Duitsers deze 25 Years in ieder geval met de in 14 richting verstelbare sportstoelen, dorpellijsten met daarop ‘Boxster 25’ en een verwarmd GT-sportstuur.
GTS 4.0
Achter de voorstoelen ligt het paradepaartje van deze Boxster, al kennen we die krachtbron natuurlijk al wel. De atmosferische 4,0-liter zescilinder boxermotor levert altijd 400 pk, maar de klant kan kiezen tussen een handgeschakelde zesbak of zeventraps PDK. Kies je die laatste optie én vink je het Sport Chrono-pakket aan op je ordeformulier, dan sprint de Boxster 25 Years – net als de GTS 4.0 – binnen vier tellen naar 100 km/h.
Het met 10 millimeter verlaagde Porsche Active Suspension Management en torque vectoring met mechanisch sperdifferentieel behoren ook op deze 25 Years tot de standaarduitrusting. Porsche bouwt 1250 exemplaren van deze versie, voor een Nederlandse vanafprijs van 138.900 euro. Wie daarvoor kiest, kan ‘m eind maart voor de deur verwachten.
Mijlpaal
Al met al een mooie pijlpaal voor de Boxster, die in 1996 op de markt kwam om een plekje ónder de 911 in te nemen. Het woord Boxster is overigens een samentrekking van de woorden boxer (je weet wel, van de boxermotor) en speedster. Het was destijds qua ontwerp een ode aan de legendarische 550 Spyder uit de jaren ’50. Het allereerste model had een 2,5-liter zescilinder die in eerste instantie goed was voor 204 pk. Porsche plaatste ‘m niet zoals bij de 911 op de achteras, maar achter de voorstoelen. Maar dat concept in combinatie met de luchtroosters op de flanken, zorgde ook voor een hoop problemen. In onderstaande Sjoerds Weetjes hoor je waarom:
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace