Porsche Cayenne Plug-in Hybrid is er nu wel klaar voor
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FP18_0069.jpg)
Oorspronkelijk wilde Porsche de stekkerversie van de Cayenne al afgelopen maart presenteren op de Autosalon van Genève, maar door vertraging van de homologatie besloot het merk de auto te presenteren op het moment dat alle specificaties definitief zijn. Welnu, dat moment is aangebroken. Porsche voegt per direct de Cayenne E-Hybrid aan het leveringsprogramma toe.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FP18_0069.jpg)
De E-Hybrid beschikt over een 3,0 liter V6-benzinemotor, gekoppeld aan een elektromotor. De verbrandingsmotor is goed voor 340 pk en de elektromotor levert 136 pk. Het systeemvermogen komt zodoende op 462 pk. Het koppel bedraagt 700 Nm. Ondanks de zware plug-in hybride-aandrijflijn accelereert de Cayenne E-Hybrid in 5,0 seconden van stilstand naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 253 km/h.
14,1 kWh
De E-Hybrid kan volledig elektrisch rijden over een afstand van maximaal 44 km. De actieradius zou tussen de 23 en 44 km liggen, afhankelijk hoeveel energie opnieuw wordt gewonnen. De maximumsnelheid die op elektrokracht gehaald kan worden, ligt op 135 km/h. De capaciteit van de (vloeistofgekoelde) batterij bedraagt 14,1 kWh. Porsche legt het accupakket onder de laadvloer. Volgens Porsche is de batterij via een 230 volt-aansluiting met 10 ampère binnen 7,8 uur geladen. Standaard levert de fabrikant elke E-Hybrid met een 3,6 kilowatt-lader, maar tegen meerprijs biedt de autobouwer een 7,2 kilowatt-lader (2,3 uur laadtijd via 230 volt-aansluiting met 32 ampère).
Voordeligste
De Cayenne E-Hybrid, die over een trekgewicht van 3.500 kg beschikt, kost € 102.800,-. Daarmee is het de voordeligste Cayenne. Het huidige instapmodel (Cayenne-zonder-toevoeging) is er vanaf € 111.000,-.