Voor wie nóg meer wil: de Cayman GT4 RS Clubsport
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2F769_293_highres.jpeg)
Porsche liet vorige week de heerlijke Cayman GT4 RS zien. Maar wie geen straatversie van dat model wil, kan ook aankloppen voor de circuitvariant van dat model. Die heet de Clubsport.
Als producent van circuitklare straatauto’s heeft Porsche een groot voordeel. Er zijn slechts beperkte aanpassingen vereist om er een volbloed raceauto van te bouwen, zoals deze Cayman GT4 Clubsport. Daar profiteert de klant van, met relatief gunstige prijzen voor een complete en startklare raceauto, waarmee je in vele klassen terechtkunt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2F769_295_highres.jpeg)
Hoogtoerige boxermotor
Denk niet dat dit een nichemarkt betreft, want tot nu zijn er al meer dan 900 stuks van de race-Cayman gebouwd. De nieuwe Clubsport is gebaseerd op de reeds onthulde GT4 RS, dus voorzien van de hoogtoerige vierliter boxermotor met 500 pk en 465 Nm. Nogal een verschil met de 425 pk en 425 Nm van het uitgaande model. De rondetijden zijn naar verwachting zo’n twee procent sneller.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2F769_179c_highres.jpeg)
Goed handelbaar
Van een echte ‘instapper’ is nu niet echt sprake meer, al staan Porsches Clubsport-modellen erom bekend dat ze ook voor amateur-racers goed handelbaar zijn dankzij een goede wegligging en elektronische rijhulp. De zeventraps PDK-transmissie is overgenomen van de vorige, maar dan met kortere versnellingen, waardoor nu ook het zevende verzet wordt gebruikt. Het onderstel van de Clubsport is voorzien van nieuwe dempers met tweeweg-instelbaarheid. Ook is er de mogelijkheid om drie verschillende veersets te monteren. Met kleine aerodynamische aanpassingen zijn de stabiliteit en koeling verbeterd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had