Porsche gaat naar de beurs en is jolig. Raad eens hoeveel aandelen er worden uitgegeven
Porsche gaat naar de beurs. De Volkswagen Group, waar Porsche onderdeel van uitmaakt, beslist daar in de komende dagen over. Hoeveel de Duitse sportwagenfabrikant waard is? De schattingen lopen uiteen van 45 tot 80 miljard euro. Een beursgang is een serieuze zaak, maar Porsche maakt er naar verluidt iets lolligs van. Raad eens hoeveel aandelen er worden uitgegeven.
Duitse humor: dat worden er 911 miljoen. Get it?! Aanstaande maandag wordt de prospectus uitgestuurd. Daarna kunnen institutionele beleggers en privébeleggers zich inschrijven voor Porsche-aandelen. Porsche SE, de grootste aandeelhouder in de Volkswagen Group (ja, nu wordt het verwarrend), koopt 25 procent van de gewone aandelen, plus één aandeel.
Preferente aandelen versus gewone aandelen
Van de 911 miljoen aandelen zijn 455,5 miljoen preferente aandelen. Dat zijn aandelen waarop een vast percentage dividend zit. Het maakt dus niet uit hoeveel winst Porsche maakt, als houder van preferente aandelen krijg je altijd hetzelfde dividend uitgekeerd. De andere 455,5 miljoen aandelen zijn gewone aandelen, waarbij het dividend dus wisselt naarmate het bedrijf meer of minder winst maakt.
Toen Porsche Volkswagen probeerde over te nemen
Weten jullie het nog, trouwens? Porsche probeerde ooit Volkswagen over te nemen. In 2005 begon de houdstermaatschappij van de Porsche-familie in het geheim Volkswagen-aandelen te kopen. Een paar jaar later moest het bedrijf bekendmaken dat het 30 procent van de VW-aandelen had (dat is wettelijk verplicht).
Iedereen begreep wat het plan was: een overname van Volkswagen. Enige tijd later kwam de houdstermaatschappij zelfs met de mededeling dat het 50 procent van de aandelen had, met een optie op 25 procent meer. Het probleem was alleen dat Porsche zich flink in de schulden had gestoken om al die aankopen te kunnen betalen. En in 2008 begon de wereldwijde financiële crisis.
Financiële crisis deed overnamebod de das om
Banken wilden ineens niet meer geld uitlenen en begonnen zelfs te vragen om het terugbetalen van leningen. Porsche had op papier een enorme winst gemaakt op zijn aandelentransacties, want door de overnameberichten ging de prijs van een aandeel Volkswagen door het dak. Heel even was Volkswagen zelfs het meest waardevolle bedrijf op aarde.
Echter, die winst was virtueel en zat in de aandelen. Verkopen kon Porsche die aandelen niet, want dan zou de overname van Volkswagen in gevaar komen. Het bedrijf zat financieel dus in een buitengewoon moeilijke positie, waar Volkswagen handig gebruik van maakte. In 2009 werd Porsche, dat zijn schulden niet meer kon betalen, gered door Volkswagen, dat de sportwagenbouwer overnam.
Lees ook:
Ook interessant
-
Daar is-ie dan! Xiaomi’s ‘betaalbare’ Porsche-killer gaat in productie
-
Officieel! Over twee jaar zitten Porsche-fans huilend bij Ivo Niehe
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Er is weinig veranderd aan de nieuwe Porsche 911 GT3. En dat is prima
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik