Straks vind je nog makkelijker de ultieme route in je Porsche
Nog niet zo lang geleden ontwikkelden autofabrikanten graag zelf infotainment- en navigatievoorzieningen, maar de laatste jaren geven ze dat steeds vaker uit handen aan gespecialiseerde bedrijven. Porsche voert nu gesprekken met Google over zo’n vergelijkbare samenwerking.
Dat schrijft Automotive News Europe op basis van een bron. Porsche en Google voeren namelijk gesprekken met als uiteindelijk doel om Google-voorzieningen standaard in de auto’s van het merk te installeren. Gaat dat inderdaad gebeuren, dan is er geen telefoon meer nodig om apps als Maps in de auto te gebruiken. Het gaat hier enkel om het merk Porsche en dus niet om de gehele Volkswagen Groep, zo stelt de bron. Porsche en Google hebben zelf nog niet op de geruchten gereageerd.
Met deze twee Google Maps-trucjes wordt het rijden van een elektrische auto makkelijker
AliBaba
Heel gek is de samenwerking natuurlijk niet. Porsche voert immers al langer gesprekken met meerdere techbedrijven om een vergelijkbare samenwerking op poten te zetten. Denk aan organisaties als Apple, Baidu en AliBaba. Daarbij is Porsche ook bij lange na niet de enige fabrikant die met deze gedachten loopt. Tal van merken voeren oriënterende gesprekken om hun digitale voorzieningen te verbeteren.
Aan de andere kant zou een samenwerking tussen Porsche en Google redelijk uniek zijn. Porsche opereert immers in het premium segment en wil klanten een unieke ervaring geven. Daar horen ook de infotainmentvoorzieningen bij en die moeten natuurlijk van een hoger niveau zijn dan in auto’s van andere merken die ook van Google-voorzieningen gebruikmaken.
Volvo en Ford
Nu Google met meerdere autofabrikanten succesvol samenwerkt, zou Porsche dus opnieuw wel oren hebben naar een constructie waarbij Google de softwarevoorzieningen in de auto aanlevert. Volvo, General Motors, Ford, Nissan en Renault werken bijvoorbeeld al samen met de Amerikaanse techgigant en gebruiken zodoende al Google Automotive Services.
Toch zijn er nog tal van autofabrikanten die niet aan zo’n samenwerking willen denken. De angst is dat ze data van consumenten uit handen geven aan derde partijen. Zo voerden Porsche en Google al eens eerder gesprekken, maar de opslag van data was voor de sportwagenbouwer toen een knelpunt. BMW is ook van mening dat een eigen besturingssysteem van groot belang is. Desondanks gaat de integratie van Google- en Apple-applicaties in het nieuwe iDrive-systeem al wel ver. Toch blijft de Beierse autobouwer vasthouden aan een eigen systeem.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?