Porsche is bezig met een opmerkelijke 6-taktmotor, zo werkt het
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2Fb2-P20_0327_a5_rgb.jpeg)
Elektromotoren zijn efficiënt en stil, maar kunnen doordat ze een stuk minder gecompliceerd zijn minder fascineren dan brandstofmotoren. Porsche vindt zelfs een twee- of viertaktmotor te eenvoudig en vraagt patent aan op een opmerkelijke zestaktmotor.
Inlaat, compressie, arbeid en uitlaat. Dat zijn de vier slagen van een brandstofmotor die we het vaakst in auto’s vinden. Jawel, viertakt. Wat kan hier aan toegevoegd worden? Zet je schrap, want in dit artikel gaan we de diepte in.
Zo werkt de zestaktmotor van Porsche
De zestaktmotor van Porsche heeft ook een Inlaat-, compressie-, arbeid- en uitlaatslag. De engineers van het Stuttgartse merk zeggen hier nog een compressie- en arbeidslag aan toe te kunnen voegen. Die slagen vinden plaats tussen de gebruikelijke arbeid- en uitlaatslag. De slagen van de motor gaan dus als volgt: inlaat, compressie, arbeid, compressie, arbeid en uitlaat. Tussen de arbeid- en tweede compressieslag worden uitlaatgassen vrijgelaten en nieuwe zuurstof de cilinder ingebracht. In principe is de motor twee keer een drietakt. Volg je het nog?
De naam van platform Xiaomi’s Ferrari look-a-like geloof je niet
Het komt erop neer dat er per omwenteling van de krukas vaker een ontbranding is. Bij een viertakt wordt er per zes omwentelingen drie keer ontbrand en bij de zestakt vier keer. Onderstaande foto’s van Porsche maken het ongetwijfeld duidelijker.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2Fporschetwo-times-threestrokepatentfilling21.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2Fporschetwo-times-threestrokepatentfilling17.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2Fporschetwo-times-threestrokepatentfilling22.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2Fporschetwo-times-threestrokepatentfilling18.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2Fporschetwo-times-threestrokepatentfilling19.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2Fporschetwo-times-threestrokepatentfilling20-_1_.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2Fporschetwo-times-threestrokepatentfilling21.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2Fporschetwo-times-threestrokepatentfilling17.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2Fporschetwo-times-threestrokepatentfilling22.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2Fporschetwo-times-threestrokepatentfilling18.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2Fporschetwo-times-threestrokepatentfilling19.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2Fporschetwo-times-threestrokepatentfilling20-_1_.jpg)
Onbekend is nog wat het exacte voordeel is van de zestaktmotor van Porsche. Logischerwijs zorgt het voor een efficiëntere aandrijflijn.
Deze goedkope Chinese EV is Europese concurrentie te slim af
Een nadeel heeft het sowieso: het is complex. Een belangrijk onderdeel van Porsches zestaktmotor is een krukas die in twee circkels draait. Hierdoor wisselt het middelpunt van de rotatie waardoor de compressie verandert. Porsche heeft patent aangevraagd op de techniek. De vraag is echter of we dit ooit in een productieauto terug gaan zien.
Lees ook:
Ook interessant
-
Voor 17.500 euro extra is je Porsche-droom compleet
-
Koop deze vrachtwagen! Dan krijg je er zes heel speciale Porsche 911’s bij
-
Waarom vooral je kinderen de Porsche 911 GT3 Touring zullen waarderen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
Gaat lekker daar in Duitsland! Nu ook ontslagen bij Porsche
-
Je raadt nooit hoe krankzinnig veel er voor deze ‘Porsche’ betaald is
-
Gefacelifte Porsche 911 Carrera S gaat in 3,3 tellen naar 100 km/h
-
Porsche 911 S/T-koper heeft een kinderachtig gevoel voor humor
-
Op zoek naar snelle kilometervreter? Check deze vijf occasions
-
Porsche komt terug op EV-doel: ‘Onze klanten willen brandstofmotor’
-
Daar is-ie dan! Xiaomi’s ‘betaalbare’ Porsche-killer gaat in productie
-
Officieel! Over twee jaar zitten Porsche-fans huilend bij Ivo Niehe