Autovisie
Autovisie Nieuws 23 jun 2021
Leestijd: 4 minuten

Porsche kan vraag niet aan maar komt wél met 911 GTS

De orderboeken van de Porsche 911 laten zich momenteel makkelijk vullen, maar ondanks de oplopende levertijden komt de Duitse sportwagenfabrikant met nóg een aanvulling op het gamma. Hier is de 911 GTS.

De vraag naar de Porsche 911 is ongekend, zo geven insiders aan. Het bedrijf moet alle zeilen bijzetten om aan de vraag te kunnen voldoen. Daarnaast ondervindt Porsche concernbreed ook hinder van de minimale aanvoer van chips, al zijn die problemen meer bij de SUV’s van het merk te vinden. Toch acht Porsche de tijd rijp om zijn introductiekalender die het enkele jaren geleden al opstelde tot uitvoer te brengen. Na de GT3 en de GT3 Touring staat nu alweer de volgende uitvoering klaar. De GTS verrijkt vanaf september het leveringsprogramma.

Van 997 via 991 naar 992

GTS, het is een historische naam en sinds een jaar of twaalf vormt het een vaste waarde binnen de 911-familie. Het begon met de 997-generatie. Vervolgens verscheen er een 991 en nu is het dan de beurt aan de 992-editie. Porsche rolt het GTS-gamma in één keer uit. Hij komt er als Coupé, Cabriolet en als Targa. Van het trio carrosserievarianten is alleen de Targa standaard vierwielaangedreven, terwijl die extra aangedreven wielen op de Coupé en Cabriolet zo’n tien mille extra kosten.

De overtreffende trap van de Porsche 911 GT2 RS – Sjoerds Weetjes 229

Rappere acceleratie

De aandrijfkrachten komen uiteraard van een zescilinder boxermotor, voorzien van een slagvolume van 3,0 liter. De ademhaling geschiedt met behulp van twee turbo’s, die in het geval van de GTS voor 30 pk meer zorgen. Dat is zowel in vergelijking met de huidige 911 Carrera S of de vorige 911 GTS. Met 480 pk is het tevens de krachtigste GTS uit de 911-historie. Uit het motorblok perst Porsche maximaal 570 Nm aan koppel, wat nog altijd een winst is van 20 Nm. De autobouwer koppelt aan de zespitter of een achttraps PDK-transmissie met dubbele koppeling, of een handgeschakelde 7-versnellingsbak, die de trekkracht richting de achterwielen of alle vier de wielen dirigeert. Wie snel door de verzetten gaat, zit in een kortere tijd van stilstand op 100 km/h dan de vorige editie. Voor de PDK-versie geeft de fabrikant een tijdsverschil op van 0,3 tellen, wat de totale acceleratietijd op 3,3 seconden brengt. De autobouwer voegt er aan toe dat een sportuitlaatsysteem standaard op de GTS is, zodat de sprintjes gepaard gaan met extra beleving, te meer een deel van de interieurisolatie achterwege is gelaten.

Lichtgewicht versie

Voor wie meer gewicht wil lozen, komt Porsche later met een speciaal (optie)pakket. Onder de noemer ‘Lightweight Design Pakket’ (leverbaar vanaf november) haalt de fabrikant maximaal 25 kg uit de auto, wat de rijdynamiek ten goede komt. De 911 GTS beschikt dan over onder andere lichtgewicht kuipstoelen, lichtgewicht glas voor de zij- en achterruiten en lichtgewicht accu. Daarnaast beschikt de 911 GTS niet over een achterbank wanneer het Lightweight Design Pakket op de optielijst wordt aangevinkt.

Porsche 911 GTS: voorspelbaar recept, maar zo lekker

Eerste testnotities: Porsche 911 Carrera GTS (2017)

Vast onderdeel van het GTS-pakket zijn een specifieke afstelling van het onderstel, gebaseerd op het Porsche Active Suspension Management (PASM) en het remsysteem van de 911 Turbo. Voor de afstelling hebben de techneuten naar het onderstel van de 911 Turbo gekeken. In de basis hangt de koets van zowel de Coupé als Cabriolet een volle centimeter lager boven het asfalt. Het chassis van de 911 Targa 4 GTS stamt overigens van de 911 Targa 4S. Wat betreft de wielen, Porsche gebruikt de 20-inch voorwielen en 21-inch grote achterwielen (in zwart uitgevoerd) met centrale wielmoer ook op de 911 Turbo S.

SportDesign-pakket

Traditiegetrouw komt de GTS met veel zwarte of donkere details voor de dag en daarop vormt de nieuwste editie geen uitzondering. Op de Targa is zelfs de ‘rolbeugel’ in zwart uitgevoerd. Voor alle types geldt een in zwart zijdeglans gespoten frontlip, lichtmetalen wielen, GTS-logo’s op de portieren, emblemen op de achterzijde, lamellen van de grille en de twee uitlaatsierstukken. De carrosserie is tevens aangekleed met het SportDesign Pakket, bestaande uit opzetstukken voor de voor- en achterkant en dorpels.

Gematteerd carbon

Binnenin kleedt Porsche de sportwagen aan met een centimeter kortere versnellingspook op de handgeschakelde versie, een GT-sportstuur, sportstoelen Plus en interieurdelen met zwart Race-Tex. De inleg op dashboard, middenconsole en deurpanelen zijn bij de GTS uitgevoerd in gematteerd carbon.

Prijzen Porsche 911 GTS

Porsche vraagt voor de voordeligste 911 Carrera GTS precies 184.600 euro. Voor dat bedrag rolt de tweewielaangedreven Coupé van de fabrieksband. Vierwielaandrijving kost zo’n 10 mille meer en een open dak vergt een extra investering van 16 mille. De goedkoopste Cabriolet kost 200.400 euro. Voor de Targa 4 GTS dient de liefhebber 211.000 euro aan de dealer over te maken.

Porsche 992 911 GTS

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.