Porsche komt liefhebbers tegemoet met update voor 911
Porsche komt de liefhebber van een handgeschakelde versnellingsbak tegemoet. Die is namelijk nu ook leverbaar op de 911 Carrera S en 4S.
De handbak brengt Porsche op de markt voor de puristen die graag van de ouderwetse manier van schakelen houden. En het mooiste is: ten opzichte van de standaard geleverde PDK-automaat is er geen meerprijs voor de handbak.
Sport Chrono
Het is inderdaad waar dat de nieuwe handbak met zeven verzetten niet duurder is dan de automaat met acht versnellingen. De handbak wordt echter alleen geleverd in combinatie met het Sport Chrono-pakket. Dat pakket bevat dynamische motorsteunen, het Porsche Stability Management (PSM Sport), de draaiknop voor verschillende rijstanden en het klokje op het dashboard. Daarbij zit ook het Porsche Torque Vectoring-systeem en het mechanische sperdifferentieel.
Nieuw bij het Sport Chrono-pakket is het bandenspannings- en temperatuurcontrolesysteem, dat is geïntroduceerd op de nieuwe 911 Turbo S. Met blauwe strepen zie je dat de banden te koud zijn en weinig grip hebben, blauw-witte strepen betekenen dat de banden aan het opwarmen zijn en je kunt sportief gaan rijden met witte strepen. Het systeem werkt alleen in combinatie met zomerbanden.
Heel-and-toe
Kennen we die term nog? Heel-and-toe? Of letterlijk vertaald: tiphielen. Deze techniek wordt vooral in de racewereld gebruikt. Het komt erop neer dat je tijdens het terugschakelen remt met je tenen, en gasgeeft met je hiel. Zo schakel je niet alleen soepeler, maar blijft de auto ook beter in balans tijdens het aanremmen voor een bocht. Net als andere recente modellen van Porsche met een handbak, geeft deze handgeschakelde versnellingsbak in de 911 automatisch tussengas. Zo kun jij je als bestuurder volledig richten op het perfect nemen van de bocht, terwijl de zescilinder boxer jankend in de toeren gaat bij terugschakelen.
Prestaties
De 911 Carrera S met automaat doet de 0-100 km/h-sprint in 3,7 seconden. Met Sport Chrono-pakket haalt-ie daar nog eens 0,2 seconden vanaf, en de topsnelheid ligt op 308 km/h. Met handbak is de Porsche aanzienlijk trager: hij doet dan namelijk 4,2 seconden over dezelfde sprint. Dat zal echter niet opwegen tegen het rijplezier van een handbak, en hij is natuurlijk nog steeds snel genoeg om de meeste auto’s in ons land voor te blijven. Bijkomend voordeel: de handbak is 35 kilogram lichter.
Daarbij kun je je 911 ook nu ook optioneel laten uitvoeren met lichter glas, wat ook nog eens 4 kilogram bespaart. De laatst toegevoegde optie op de lijst van de 911 is de speciale exterieurkleur ‘Pythongroen’. Tijd om maar weer eens los te gaan in de configurator, dus!
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace