Porsche neemt de trein naar China
China is de belangrijkste markt voor Porsche. In het afgelopen jaar verkocht het merk er 80.108 auto’s, wat 31 procent is van de totaalverkopen. De grote vraag is: hoe krijgt Porsche al die 718’s, 911’s, Macans, Cayennes en Panamera’s daar? Het antwoord is sinds kort: per trein.
Tot voor kort gingen alle voor China bestemde Porsches op de boot. De 18.500 kilometer lange zeereis van Duitsland naar de havens van Guangzhou, Shanghai en Tianjin zorgt er echter voor dat het transport van de fabriek naar de Chinese dealers meer dan vijftig dagen in beslag neemt. Met de trein blijkt dat meer dan de helft sneller te kunnen.
Nieuwe Zijderoute
Porsche maakt daarvoor gebruik van de Nieuwe Zijderoute (ook bekend als het Belt and Road Initiative): een 11.000 kilometer lang traject van Duitsland naar de Chinese stad Chongqing via Polen, Wit-Rusland, Rusland en Kazachstan. De treinreis duurt twintig dagen, daarna worden de auto’s aan regionale dealers geleverd. Niet alle Porsches gaan per spoor overigens. Zo’n 89 procent neemt nog steeds de boot.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?