Porsche Taycan 4S: iets minder power, een stuk goedkoper
Bij de introductie van de Porsche Taycan Turbo en Turbo S beloofde de fabrikant dat het ook met een goedkopere variant zou komen. Deze is nu hier: de Porsche Taycan 4S.
Afgelopen september werden we na jaren wachten eindelijk getrakteerd op de eerste volledig elektrische Porsche: de Taycan. De Stuttgarters presenteerden toen de Turbo en Turbo S, die respectievelijk 678 pk en 761 pk aan maximaal vermogen hebben. Naast de extreme prestaties vielen ook de prijzen direct op. Een Turbo begint bij € 157.100 en een Turbo S kost minimaal € 191.000. Maar naast deze topmodellen zou het merk ook met een ietwat goedkopere variant komen. Deze is er nu: de Porsche Taycan 4S.
Verschil
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: de 4S is bijna € 50.000 goedkoper dan de Turbo. Porsche prijst het instapmodel op € 109.900. Een flink prijsverschil, maar op het gebied van vermogen en aandrijving verandert er niet veel. Porsche levert het goedkopere model standaard met de ‘Performance Battery’ die een capaciteit van 79,2 kWh heeft. Optioneel kan de 4S ook uitgerust worden met de ‘Perfomance Battery Plus’. Dit is het accupakket dat de Turbo en Turbo S meekrijgen en heeft een capaciteit van 93,4 kWh. Bereik varieert daardoor tussen de 407 en 463 kilometer. Laadsnelheden zijn ook niet hetzelfde: de Performance Battery laadt met maximaal 225 kW, de Plus-variant met maximaal 270 kW.
Motorisch wordt het verschil tussen de 4S en de Turbo en Turbo S wel iets groter. Het maximale vermogen van de 4S is standaard niet hoger dan 530 pk. Met de keuze voor de Perfomance Battery Plus stijgt dit naar 571 pk. Maar dat wil niet direct zeggen dat de auto onderdoet voor zijn grotere broers. De cijfers laten zien dat het instapmodel prima presteert: een sprint van 0-100 km/h kost vier seconden en de topsnelheid ligt op 250 km/h. (Turbo: 3,2 seconden, 687 pk – Turbo S: 2,8 seconden, 761 pk – beide 260 km/h)
Bumpers
Qua uiterlijk is goed te zien dat we hier te maken hebben met een ander model dan de Turbo en Turbo S. De Taycan 4S heeft bijvoorbeeld 19 inch Taycan S Aero-velgen met daarachter rode remklauwen. Opvallender zijn de veranderingen aan de bumpers. Achter vinden we een andere diffuser en voor een andere spoiler. De zijkanten zijn versierd met andere zijskirts. Maar wat nog het meest in het oog springt is het ontbreken van het automatische klepje dat de aansluiting voor de stekker verbergt. Dit is nu een standaard tankklep geworden.
De Porsche Taycan 4S is vanaf nu te bestellen en is vanaf half januari 2020 te bekijken bij de lokale Porsche dealer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?