Porsche Taycan neemt boegbeeldstatus 911 wellicht over
Als je aan Porsche denkt, dan denk je aan de Porsche 911. Maar hoewel dat voor autoliefhebbers altijd zo zal zijn, blijft hij wellicht niet het iconische boegbeeld van het merk. Die positie kan wel eens geclaimd worden door de volledig elektrische Porsche Taycan.
Net als alle sportwagenfabrikanten die ook een SUV aanbieden, moet Porsche het vooral hebben van de verkoop van de grote hoogpotige wagens. De Cayenne en de Macan zijn gezamenlijk goed voor meer dan de helft van het totaal van 256. 255 verkochte Porsches in 2018 (86.031 Macans en 71.458 Cayenne’s). De eerste echte sportwagen, en wellicht de meest iconische Porsche ooit, de 911 komt op de vierde plaats in verkooplijst. En die vierde plaatst staat nu onder druk. Het lijkt er namelijk op dat de volledig elektrische Porsche Taycan het vlaggetje van bestverkopende sportwagen van Porsche gaat overnemen.
Betalende klanten
De hoge heren bij Porsche gaven namelijk eerder aan dat ze de productie tot 20.000 Taycans per jaar wilden beperken. Dit plannetje lijkt nu op losse schroeven te staan. Een maand voordat de auto aan het publiek getoond wordt, staan er al 30.000 betalende klanten te trappelen om een Taycan voor de deur te zetten. En dat aantal blijft maar stijgen. Hoe hoog het nu is weten we niet precies, maar hoog genoeg voor Porsche om te kijken of ze de jaarlijkse productie tot 40.000 kunnen opschroeven. Dat vertelt Evercore ISI analyst Arndt Ellinghorst aan Bloomberg.
Boegbeeld
Als dit gebeurt, dan zal de Taycan hoogst waarschijnlijk meer gaan verkopen dan de 911. Daarmee stoot hij icoon van de troon en kan hij zomaar het boegbeeld van Porsche worden voor de toekomst. Voor moederbedrijf Volkswagen is dit helemaal geen slecht iets. Sterker nog, het is wellicht het plan. De Taycan kan het imago van de elektrische auto alleen maar positief beïnvloeden. Je kunt je voorstellen dat VW dat allerminst erg vindt nu het merk het aanbod aan volledig elektrische auto’s aan het uitbreiden is.
Het is overigens niet de eerste keer dat Porsche de 911 probeert te vervangen. In de jaren ’80 zag het merk in de Porsche 928 de toekomst, en wilde het de productie van de 911 stoppen. De verkoop ging immers slecht en met de 928 dachten ze hét nieuwe product in handen te hebben. Toch liep dat anders. Medewerkers van Porsche waren bedroefd dat de 911 verloren zou gaan en Amerikaan Peter Schutz, CEO van Porsche tussen 1981 en 1986, dacht daar hetzelfde over. De plannen om de 911 te vervangen lagen al op tafel, maar tijdens een van de vergaderingen over het onderwerp veranderde de situatie drastisch. Midden in het gesprek stond Schutz op, liep naar het bord met daarop de evolutie van de 911, 924 en 928. Met een viltstift trok hij een lijn vanaf dat bord tot op de muur van het kantoor van Helmuth Bott, hoofdingenieur van Porsche in die tijd. Schutz zei daarna dat hij de 911 moest blijven bouwen, en zo bleef het icoon bestaan. Direct na de vergadering werd begonnen aan een verbeterde, nieuwe 911. De 928 heeft daarnaast nooit de gehoopte populariteit waargemaakt.