Nederlander drift 42 kilometer met een Porsche Taycan
Chris Harris, een van ‘s werelds bekendste autojournalisten, heeft ‘verloren’ van onze eigen Dennis Retera. De Nederlandse Porsche-instructeur heeft het record voor de ‘langste drift met een elektrische auto’ in handen. Dat deed-ie met een Porsche Taycan.
Voor Top Gear reisde Chris Harris af naar het Porsche Experience Centre op de Hockenheimring, om daar een nieuw wereldrecord neer te zetten. Die voor de langste drift met een elektrische auto, om precies te zijn. Dat ging-ie doen met een Porsche Taycan. Die is er in ons continent op dit moment enkel met vierwielaandrijving, maar de sportwagenfabrikant levert al een RWD-versie van die auto in China. Volgend jaar komt het model dat enkel stroom naar de achterwielen stuurt, ook naar Europa. Om mensen alvast een beetje enthousiast te maken voor die Taycan RWD, nodigde de fabrikant Harris uit om met die auto te driften. Slimme marketing, zo blijkt maar weer uit dit bericht.
Cirkelbaan
Porsche bezit de perfecte locatie op de Hockenheimring om een dergelijke poging te wagen, want het heeft er namelijk een 200 meter lange cirkelbaan. Die werd voorafgaand en tijdens de driftpoging uiteraard constant met water besproeid, zodat er nog wat van het rubber op de achterste wielen van de Taycan behouden bleef. Na een aantal instructies van de Nederlandse Dennis Retera kroop Harris zelf achter het stuur van de Taycan om een poging te wagen. Hoe dat ging, zie je hieronder.
Hoewel Harris de driftinstructies ‘heel snel’ opvolgde, had hij het ook al snel zwaar. Alle interieurfuncties van de Taycan, waaronder de airco, waren namelijk uitgeschakeld tijdens deze driftpoging. De temperatuur in de cabine liep op, de concentratie van Harris nam af. Het lukte hem uiteindelijk om 19 rondjes achter elkaar te driften, waarna hij uit de auto stapte. Dennis Retera nam het stuur daarna over. Hij wist maar liefst 210 rondjes te driften! Dat duurde een dikke 55 minuten, waarin hij 42 kilometer en 171 meter aflegde. De gemiddelde snelheid bedroeg 46 km/h. Een absoluut record. Uiteraard waren er officials van Guiness World Records aanwezig om de recordpoging te verifiëren.
Betere omstandigheden
Volgens Retera waren de omstandigheden tijdens zijn poging iets beter dan op het moment dat Harris achter het stuur zat. Wat ook hielp, was dat de Nederlander bij het instappen van de Taycan al het raam opende om frisse lucht in de cabine te laten. “Toch was het erg vermoeiend om 210 ronden lang m’n concentratie vast te houden”, zo vertelt de Nederlander. “Ik heb me volledig geconcentreerd op het controleren van de drift met de besturing, want dat is (in het geval van de Taycan, red.) efficiënter dan het gebruik van het stroompedaal, en de kans om te spinnen neemt af.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto