Autovisie
Autovisie Nieuws 13 jan 2022
Leestijd: 2 minuten

Porsche verdubbelt verkoop in slechts 6 jaar

Voor het eerst in zijn rijke historie wist Porsche meer dan 300.000 auto’s in één jaar te verkopen. In de reeds goedgevulde geschiedenisboeken van het Duitse merk komt er achter de mijlpaal 2021 te staan. Het is nog maar zes jaar geleden dat de fabrikant de 200.000-grens voor de eerste maal passeerde.

Het was toen in 2015 dat Porsche een enorme stap voorwaarts in productie maakte. De fabrikant maakte in 2014 een recordaantal auto’s van 189.849, maar in het jaar daarop zette de fabrikant liefst 234.497 auto’s op het fabrieksterrein neer. Het was te danken aan de lancering van de Macan, de instap-SUV van het merk. In de jaren daarna groeide Porsche gestaag. Vorig jaar werden 301.915 auto’s afgeleverd.

Chiptekort

In 2021 realiseerde Porsche een groei van 11 procent. En dat volgens de autobouwer ondanks de uitdagingen door het tekort aan chips en halfgeleiders. Maar Porsche heeft slim gehandeld door alternatieven voor de probleemonderdelen te vinden, zoals handbediening van de stuurkolom. Door die creativiteit kon Porsche de auto’s alsnog uitleveren, waardoor het probleem naar de dealer werd verschoven. Voor de Duitse autobouwer zijn de dealers de afnemers, en daar staan de auto’s, volledig afgebouwd of niet.

Porsche Nederland België
2021 1.931 registraties 3.012 inschrijvingen
2020 1.832 registraties 2.848 inschrijvingen

Taycan op 3

De grootste vraag binnen het Porsche-programma is naar de Macan, waarvoor 88.362 kopers werden gevonden. De SUV bleef nipt voor zijn grotere broer. Van de Cayenne verlieten 83.071 stuks de fabriekspoort. De derde plaats wordt door de volledig elektrisch aangedreven Taycan ingenomen. Met 41.296 registraties verdubbelde de afzet en versloeg de sportsedan de Panamera, die op 30.220 stuks bleef steken. In de categorie sportwagens voert de 911 onveranderd de lijst aan. Er gingen er 38.464 stuks naar klanten. De 718 Boxster en 718 Cayman waren goed voor 20.502 afleveringen.

Porsche Barilla

40 procent met stekker in Europa

Van de dikke 300.000 verkochte Porsches werden er bijna 85.000 op de boot naar Noord- en Zuid-Amerika gezet, waarvan er 70.025 in de Verenigde Staten werden neergezet. In China kwamen 95.671 auto’s aan, terwijl in de regio Asia-Pacific, Afrika en het Midden-Oosten 131.098 auto’s van Porsche werden afgeleverd. Europa eiste 86.160 auto’s op. Ongeveer 40 procent daarvan was voorzien van een plug-in hybride- of elektrische aandrijflijn.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.