Porsche verwacht op termijn geen terugval in Macan-verkoop
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2Fporsche-macan-2021-P21_0365_v05_nr_02.jpg)
Met een jaarproductie van 80.000 stuks vormt de (hier afgebeelde) Macan een van de drijvende kurken van het concern. De grote vraag is hoe de markt de compacte SUV uit het programma omarmt wanneer er louter een elektrisch aangedreven versie leverbaar is? De fabrikant rekent niet op een daling van de afzet.
De huidige Macan kreeg eerder een tweede opfrisbeurt, waarmee Porsche de levenscyclus van de SUV verlengt. Het blijft de Macan voorlopig nog leveren. In eerste instantie liet de fabrikant doorschemeren dat de tweede editie van de SUV volledig elektrisch zou zijn en de eerste editie zou vervangen. Daardoor leefde de gedachte dat de Macan op een gegeven moment alleen als elektrische uitgave beschikbaar zou zijn. Nu is die tweede generatie daadwerkelijk alleen volledig elektrisch, maar de bestaande editie blijft vooralsnog leverbaar, zodat de Duitsers ook nog benzinetypes kunnen aanbieden.
Naast elkaar
De autobouwer levert de twee om nog een reden naast elkaar. De markt wil niet opeens volledig elektrisch. Sterker nog, veel markten zijn er niet klaar voor, laat staan mee bezig. Het zou voor de financiële positie van het merk een enorme klap zijn als de benzineversies in een keer zouden verdwijnen. Het volume dat Porsche met de bestaande Macan realiseert, is er niet in één keer met de elektro-Macan.
Porsche zegt tegen goed geïnformeerde autovakblad Automotive News Europe dat de verkoopvolumes van de elektrische Macan op het niveau van de benzine-Macan zal liggen. De autobouwer voegt daar wel ‘op termijn’ aan toe. “We bouwen meer dan 80.000 stuks per jaar van de huidige Macan. Op de lange termijn verwachten we net zoveel exemplaren van de volledig elektrische Macan te maken,” aldus productiebaas Albrecht Reimold.
Samenwerking met Audi Q6
Porsche wil de elektrische Macan voor het einde van 2023 in productie nemen. De bouw van de SUV zal in de fabriek te Leipzig (Duitsland) plaatsvinden. Daar rolt momenteel ook de bestaande Macan van de band. De nieuweling is gebaseerd op een in samenwerking met Audi ontwikkeld platform, waarop de aanvoerder in ieder geval de Q6 (2022) en A6 (2023) uitbrengt. De introductiedata voor het marktdebuut kunnen ietwat vertraagd zijn vanwege softwareproblemen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Voor 17.500 euro extra is je Porsche-droom compleet
-
Koop deze vrachtwagen! Dan krijg je er zes heel speciale Porsche 911’s bij
-
Waarom vooral je kinderen de Porsche 911 GT3 Touring zullen waarderen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
Gaat lekker daar in Duitsland! Nu ook ontslagen bij Porsche
-
Je raadt nooit hoe krankzinnig veel er voor deze ‘Porsche’ betaald is
-
Gefacelifte Porsche 911 Carrera S gaat in 3,3 tellen naar 100 km/h
-
Porsche 911 S/T-koper heeft een kinderachtig gevoel voor humor
-
Op zoek naar snelle kilometervreter? Check deze vijf occasions
-
Porsche komt terug op EV-doel: ‘Onze klanten willen brandstofmotor’
-
Daar is-ie dan! Xiaomi’s ‘betaalbare’ Porsche-killer gaat in productie
-
Officieel! Over twee jaar zitten Porsche-fans huilend bij Ivo Niehe