Porsche verwacht op termijn geen terugval in Macan-verkoop
Met een jaarproductie van 80.000 stuks vormt de (hier afgebeelde) Macan een van de drijvende kurken van het concern. De grote vraag is hoe de markt de compacte SUV uit het programma omarmt wanneer er louter een elektrisch aangedreven versie leverbaar is? De fabrikant rekent niet op een daling van de afzet.
De huidige Macan kreeg eerder een tweede opfrisbeurt, waarmee Porsche de levenscyclus van de SUV verlengt. Het blijft de Macan voorlopig nog leveren. In eerste instantie liet de fabrikant doorschemeren dat de tweede editie van de SUV volledig elektrisch zou zijn en de eerste editie zou vervangen. Daardoor leefde de gedachte dat de Macan op een gegeven moment alleen als elektrische uitgave beschikbaar zou zijn. Nu is die tweede generatie daadwerkelijk alleen volledig elektrisch, maar de bestaande editie blijft vooralsnog leverbaar, zodat de Duitsers ook nog benzinetypes kunnen aanbieden.
Naast elkaar
De autobouwer levert de twee om nog een reden naast elkaar. De markt wil niet opeens volledig elektrisch. Sterker nog, veel markten zijn er niet klaar voor, laat staan mee bezig. Het zou voor de financiële positie van het merk een enorme klap zijn als de benzineversies in een keer zouden verdwijnen. Het volume dat Porsche met de bestaande Macan realiseert, is er niet in één keer met de elektro-Macan.
Porsche zegt tegen goed geïnformeerde autovakblad Automotive News Europe dat de verkoopvolumes van de elektrische Macan op het niveau van de benzine-Macan zal liggen. De autobouwer voegt daar wel ‘op termijn’ aan toe. “We bouwen meer dan 80.000 stuks per jaar van de huidige Macan. Op de lange termijn verwachten we net zoveel exemplaren van de volledig elektrische Macan te maken,” aldus productiebaas Albrecht Reimold.
Samenwerking met Audi Q6
Porsche wil de elektrische Macan voor het einde van 2023 in productie nemen. De bouw van de SUV zal in de fabriek te Leipzig (Duitsland) plaatsvinden. Daar rolt momenteel ook de bestaande Macan van de band. De nieuweling is gebaseerd op een in samenwerking met Audi ontwikkeld platform, waarop de aanvoerder in ieder geval de Q6 (2022) en A6 (2023) uitbrengt. De introductiedata voor het marktdebuut kunnen ietwat vertraagd zijn vanwege softwareproblemen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Daar is-ie dan! Xiaomi’s ‘betaalbare’ Porsche-killer gaat in productie
-
Officieel! Over twee jaar zitten Porsche-fans huilend bij Ivo Niehe
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Er is weinig veranderd aan de nieuwe Porsche 911 GT3. En dat is prima
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Porsche is bezig met een opmerkelijke 6-taktmotor, zo werkt het
-
Deze superzeldzame, straatlegale Le Mans-racer kun jij kopen!
-
Slijp de hooivorken! Deze kinderauto van Porsche zet aan tot roken
-
De échte reden waarom je een Porsche met je linkerhand start | Sjoerds Weetjes 410
-
Nieuwe Porsche [vul in type] is de [vul in superlatief] ooit
-
Volkswagen-managers willen geen Volkswagen rijden, starten rechtszaak