Porsche voor Taycan op matje NHTSA geroepen!
Porsche kan bijna 12.000 exemplaren van de Taycan terug naar de garage halen, nu blijkt dat de elektrische sportsedan met een probleem kampt. Volgens de Amerikaanse veiligheidsorganisatie NHTSA kunnen de alarmlichten van de sedan automatisch inschakelen. Volgens NHTSA zorgt dat voor gevaarzetting!
Volgens de instantie kunnen de alarmlichten van de Taycan automatisch inschakelen. Dat levert een groot gevaar op, zo bericht de NHTSA. Want knipperende gevarenlichten attenderen de weggebruikers achter de Taycan op gevaar, terwijl dat er in deze situatie niet is. De NHTSA is bang dat onoplettende weggebruikers schrikken van de knipperende lampjes en zodoende hun stuur omgooien, heftig reageren, vol in de remmen gaan of andere acties ondernemen omdat de knipperende verlichting hen op gevaarzetting attendeert, ondanks dat de Taycan gewoon zijn snelheid behoudt.
Onnodig risico
De automatisch inschakelende alarmlichten maken deel uit van het veiligheidspakket op de Taycan. In geval van nood gaan de lampjes automatisch aan. Daardoor wordt het achteropkomende verkeer gewaarschuwd voor gevaar of hinder. Aangezien de alarmlichten ook kunnen gaan branden wanneer er geen noodsituaties is, kan het juist voor een vervelende situatie zorgen. Kortom, het risico op een ongeval kan onnodig worden vergroot.
Handmatig inschakelen
Het is niet bekend of er in de Amerikaanse wet staat dat het ten strengste verboden is om tijdens het rijden onnodig de alarmlichten handmatig in te schakelen. Bij veel moderne auto’s worden de alarmlichten automatisch geactiveerd wanneer de bestuurder vol het rempedaal intrapt en dus maximaal afremt. De knipperlichten zijn actief zolang de bestuurder de voet op de rem houdt, tot -afhankelijk van de auto- ten signalen nadat de auto tot stilstand is gekomen. Geeft de bestuurder na de noodstopactie weer gas, dan gaan de gevarenlichten weer uit. In veel Europese landen schakelen chauffeurs de alarmlichten handmatig in als ze zien dat er voor hen wordt hard geremd of een file opduikt. Middels de lichtsignalen wordt het achteropkomende verkeer voor de fors lagere snelheid voor de auto gewaarschuwd.
Bijna 12.000 auto’s
Volgens de NHTSA maken 11.827 exemplaren van de Porsche Taycan deel uit van de terugroepactie. De betreffende auto’s zijn tussen 21 oktober 2019 en 17 september 2021 gemaakt. De Porsche-dealers moeten de alarmlichten van de elektro-sedan opnieuw programmeren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten