Porsche ziet ruimte voor nóg een Macan
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2Fporschemacant2.jpg)
Je mag er een dagboek voor bijhouden: alle verschillende versies en bijbehorende namen die Porsche van diens modellen aanbiedt. Het voegt nu de Macan T toe aan diens gamma.
Dat is een letter die we wel kennen van Porsche, maar nog niet al te vaak hebben gezien. De ‘T’ staat hier voor Touring. Die letter zagen we voor ‘t eerst op de 911 in 1968, en keerde vijftig jaar later ter op de 991-generatie. Ook de 718 kwam al als T-variant voor de dag. Waar staat ‘t in het geval van deze Macan voor?
Instapmodel
Nog steeds als Touring, en volgens de fabrikant zelf is deze variant trouw aan de allereerste T die Porsche bracht, die 911 uit 1968. Hij staat tussen het instapmodel en de Macan S en moet een extra dynamische versie zijn. Is dat zo?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2Fporschemacant5.jpg)
Het betekent in ieder geval dat de Macan T de 265 pk sterke (en lichte) vierpitter in z’n neus heeft liggen, die een maximumkoppel van 400 Nm heeft. Volgens Porsche wordt die motor gekoppeld aan de PDK, maar dat is eigenlijk niet waar. De echte PDK past namelijk niet op het Q5-platform waar de Macan op staat. In plaats daarvan is het een DSG-bak van Audi met software uit Zuffenhausen. Al met al is de Macan T in staat om in 6,2 seconden naar 100 km/h te sprinten. De topsnelheid bedraagt 232 km/h.
Stalen veren
Klinkt allemaal niet zo uniek, maar de verdere specificatie van de auto is dat wel. Deze Macan T heeft als enige Porsche namelijk stalen veren in combinatie met (standaard) adaptieve dempers, Porsche Active Suspension Management. Ook heeft-ie een met 15 millimeter verlaagd sportonderstel. Ook heeft de Macan T stijvere stabi’s vóór. Daardoor moet ‘t, in combinatie met de bijna 60 kilogram lichtere viercilinder ten opzichte van de Macan S met biturbo V6, een dynamische SUV zijn. Overigens kun je tegen meerprijs wel adaptieve luchtvering en nog eens 10 millimeter extra verlaging bestellen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2Fporschemacant6.jpg)
Porsche geeft de Macan T uiteraard z’n eigen maatpak. Zo heeft-ie diverse T-logo’s en verschillende designelementen die in de kleur Agaatgrijs zijn gespoten. De standaard 20-inch wielen zijn uitgevoerd in donker titanium, terwijl de uitlaateindstukken in hoogglans zwart zijn uitgevoerd. In het interieur eveneens veel zwart en zilverkleurige stiksels, alsmede T-logo’s.
Prijs Porsche Macan T
De Macan T is per direct te bestellen, waarna de eerste exemplaren vanaf april bij de Porsche-centra staan. Prijzen deelt Porsche in een later stadium.
Met de Macan T rekt de Duitse sportwagenbouwer het leven van de compacte SUV. Voor volgend jaar staat er al een nieuwe, volledig elektrische variant op de planning. Daarvan is het overigens nog niet zeker of die auto de naam Macan draagt. Desondanks heeft Porsche de huidige versie onlangs opnieuw van een facelift voorzien. Die zal namelijk nog een periode náást de volledig elektrische versie geleverd worden.
‘Naam elektrische Porsche Macan staat nog niet helemaal vast’
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had