Porsche’s motoren-meester Hans Mezger is niet meer
Hans Mezger, de man achter de zescilinder boxermotor die vanaf het prille begin tot en met de 997 4.0 RS van Porsche is gebruikt, alsmede de succesvolle TAG Turbo Formule 1-motor voor McLaren, is niet meer. Mezger overleed op 10 juni 2020, hij werd 90 jaar.
Wij doken het Autovisie-archief in en delen onze momenten met deze legendarische Porsche-ingenieur.
Recente ontmoeting
De meest recente ontmoeting die we met Hans Mezger hadden, was tijdens de Porsche Rennsport Reunion op Laguna Seca in 2018. Hieronder het interview dat Autovisie-redacteur Dries van den Elzen met Mezger had en waarin hij heel mooi beschrijft hoe hij het familiebedrijf Porsche heeft ervaren.
“Porsche is geworden wat het vandaag de dag is, omdat er vanaf het begin een onwaarschijnlijk goed arbeidsklimaat heerste. En dat is te danken aan Ferry Porsche. Hij heeft ervoor gezorgd dat mensen graag voor Porsche wilden werken en dan komt de rest vanzelf. Dan is de kwaliteit goed, omdat mensen vanzelf naar de beste oplossing op zoek gaan. Vooral de kwaliteit is themanummer één bij Porsche. En ook een bepaalde superioriteit ten opzichte van andere merken. Ferry’s menselijke kwaliteiten maakten hem bijzonder. Hij liet zijn gezicht elke dag zien op onze afdeling en praatte met ons. Zijn zoon Ferdinand was weer een heel andere persoon. Ferry gaf om al zijn personeelsleden. Het was als familie. Porsche hoefde nooit op zoek naar de beste mensen, want die solliciteerden vanzelf omdat iedereen er graag wilde werken. Het is moeilijk om te voorspellen hoe de toekomst eruitziet, omdat veel bepaald wordt door de politiek, waar veel mensen aan het werk zijn die geen idee hebben waarover ze praten. Dat is jammer.”
Uit het archief: koel tijdens de strijd
In Autovisie nummer 12 van 1984 vinden we in het archief een verslag van Autovisie-sportverslaggever Rob Wiedenhoff en fotograaf Helmuth Vonk van de Grand Prix van Monaco. Daar sprak Autovisie met Hans Mezger en vroegen we naar het vermogen van zijn motor in McLaren TAG die in handen van Alain Prost de race wist te winnen. Was het 700 pk of 800 pk? Mezger liet zich niet uit de tent lokken maar volstond met het nuchtere, zelfverzekerde antwoord “In ieder geval meer dan de concurrentie”.
Uit het archief: Porsche prominent
Als vader van de zescilinder boxermotor was Hans Mezger ook altijd aanwezig op de verjaardagen en jubilea van Porsche. Zo spraken we hem onder andere tijdens de dertigste verjaardag van de 911 die toen nog voorzien was van zijn beroemde zescilinder boxermotor. Mezger behoorde echt tot de Porsche-familie en dat past ook bij het gevoel dat hij beschreef toen we hem twee jaar geleden voor het laatst spraken.