Prijskaartjes voor topmodel Citroën, de C5 X
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2Fcitroen_c5x_99.jpeg)
Op de levering is het nog even wachten, maar voor wie als eerste de sleutels van de Citroën C5 X in ontvangst wil nemen, maakt de importeur nu alle prijzen bekend. De crossover, een kruising tussen een stationwagon en een SUV komt begin 2022 op de markt.
De C5 X is Citroën nieuwste topmodel. De Fransen positioneren de auto in het hogere C-segment, maar bieden wat formaat betreft een D-segmenter aan. De C5 X komt naast de C5 Aircross in het programma en neemt de rol over die ooit voor de C5 was weggelegd. De fabrikant ziet echter geen toekomst in een regulier sedan- of hatchback-model voor het segment van de grote middenklassers. Gekozen is voor een kruising van verschillende carrosserievormen. Alles over het concept C5 X zie en hoor je onderaan dit artikel.
Duurder dan C5 Aircross
Citroën zet de nieuweling echter hoger op de prijslijst dan zijn SUV-broer. Waar de C5 Aircross voor afgerond 34 mille leverbaar is, daar start de prijslijst van de C5 X bij minimaal € 37.490,-. Voor dat bedrag levert de importeur de voor de zakelijke markt bedoelde Business met een 130 pk sterke 3-cilinder benzinemotor. De prijzen lopen op tot € 47.990,- voor de 1.6 plug-in hybride in Shine-aankleding. De complete prijslijst stond onderaan vermeld.
In totaal is er keuze uit drie aandrijflijnen. Aan de basis staat een 1,2 liter driecilinder benzinemotor met turbo. De krachtbron is goed voor 130 pk en zet zijn vermogen met tussenkomst van een automatische transmissie via de voorwielen op de weg. Daarboven biedt Citroën een 1,6 liter viercilinder benzinemotor aan, eveneens gekoppeld aan een automatische transmissie. De krachtbron levert 180 pk. Als topmotorisering is er voorlopig de 1,6 liter plug-in hybride met één elektromotor en een systeemvermogen van 225 pk. Later komt Citroën met een sterkere variant met een grotere elektrische actieradius. Alle C5 X motorversies zijn voorzien van een automaat en beschikken over voorwielaandrijving. Een vierwielaandrijver staat niet op de agenda.
Uitrustingsniveaus
Voor de aankleding van de crossover biedt de importeur de niveaus Feel, Shine, Business en Business Plus aan, waarbij de Business-types zijn gericht op zakelijke rijders. Ongeacht het uitrustingsniveau beschikt de C5 X over het Citroën Advanced Comfort-pakket, bestaande aangepaste wielophanging en speciale stoelbekleding. Eveneens op alle exemplaren aanwezig zijn een Head-Up Display, touchscreen met spraakherkenning, Active Lane Departure Warning System, Active Safety Brake met voetgangersherkenning, Driver Attention Alert, Coffee Break Alert en Radio Bluetooth met DAB+ digitale tuner.
Prijslijst Citroën C5 X
PureTech 130 EAT8 | PureTech 180 EAT8 | Hybrid 225 ëEATB | |
---|---|---|---|
Feel | € 40.390 | – | € 45.190 |
Shine | – | – | €47.990 |
Business | € 37.490 | – | € 42.290 |
Business Plus | € 40.390 | € 43.190 | € 45.190 |
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had