Pura Vision van Automobili Pininfarina is een SLUV
Een kruising tussen de Lamborghini Urus en de Porsche Panamera Sport Turismo. Zo omschrijft Automobili Pininfarina het eerstvolgende model na zijn elektrische hypercar, de Battista. De Italianen presenteren de tot Pura Vision gedoopte crossover in augustus 2020 tijdens de Car Week in Monterey.
Automobili Pininfarina houdt het ontwerp van de auto nog angstvallig geheim voor de buitenwereld, maar stelde vijftien journalisten in Los Angeles in staat om een studiemodel te aanschouwen. Daar waren wij van Autovisie ook bij. Bij de voordeur moeten we de filmapparatuur inclusief de smartphone afgeven om te voorkomen dat een van de aanwezigen ‘per ongeluk’ een afdrukje maakt. Automobili Pininfarina’s designchef Luca Borgogno voert het woord. Hij trapt af met de rijke historie die Pininfarina als designhuis kent. In de afgelopen 90 jaar verschenen honderden studie- en productiemodellen, op een enkeling na stuk voor stuk klassiekers en begeerde modellen.
Battista
Het bedrijf staat nu aan de vooravond van een nieuwe stap. Het gaat zelf auto’s ontwerpen, ontwikkelen en bouwen onder éigen naam. De Battista is de eerste. Hij debuteerde op de Autosalon van Genève en gaat eind volgend jaar in productie. De volledig elektrische sportwagen met een 1900 pk sterke aandrijflijn komt voort uit een samenwerking met het Kroatische Rimac, dat zijn technische architectuur exclusief aan de Italianen beschikbaar stelt. Op dezelfde basis lanceren zij hun eigen sportcoupé. Het platform met elektrische aandrijflijn ontwikkelt Automobili Pininfarina voor zijn toekomstige modellen in eigen beheer, waarbij de architectuur ook beschikbaar komt voor andere fabrikanten. Automobili Pininfarina hint naar Aston Martin.
Waar de bodemsectie van de Battista eenmalig wordt gebruikt, daar vormt het nieuwe platform de basis voor meerdere modellen. De fabrikant heeft er vier op stapel staan, maar een vijfde type is in beraad. Het offensief start met de Pura Vision, die zich in augustus volgend jaar laat zien. Hij heeft de batterij tussen de assen, wat anders is dan de centraal tussen de stoelen geplaatste accupakket in de Battista. De energie-opslag zorgt echter voor een hoge zitpositie.
SLUV
Voor het model bedacht Pininfarina de aanduiding SLUV, wat staat voor Sustainable Luxury Utility Vehicle. De term spreekt Luca Borgogno aan, want hij houdt niet van de SUV. “Bij een SUV denk ik aan een Cadillac Escalade of Chevrolet Suburban. Een SUV is hoekig. Met ons model geven we een nieuwe interpretatie aan het segment. Hij heeft veel meer dynamiek in het ontwerp. Het is geen shooting brake”, legt Borgogno staand naast het studiemodel uit. Het concept doet ons denken aan een moderne Mercedes-Benz R-Klasse, maar het merk ziet het model als een kruising tussen een Porsche Panamera en een Lamborghini Urus. De afgeronde elektro-auto meet maar liefst vijf meter, bij een breedte en hoogte van achtereenvolgens 2,00 en 1,59 meter. Het studiemodel beschikt over suïcide-deuren, maar Borgogno verklapt dat die constructie het productiestadium niet bereikt. De stoelopstelling 4+1 wordt ook in serieproductie aangehouden. Opvallend is het dak met elektrochromatisch glas, waarmee Borgogno een verwijzing naar de rijke Pininfarina-historie maakt. De Alfa Romeo Superflow 4 uit 1953 zorgde voor de inspiratie voor dat onderdeel. De noodzakelijke brede dakstructuur van de Pura Vision staat een 360-graden view niet in de weg.
Pura Vision
Borgogno: “We kiezen bewust voor een eigen gezicht, maar er zitten designelementen in van de Battista. Denk aan de ‘cleane’ flanken, hoge schouderlijn en Italiaanse flair.” De auto krijgt normale buitenspiegels, want Borgogno ziet die units als een stylingelement. De Pura Vision wordt gedreven door design, zoals elk Pininfarina-ontwerp een geboren klassieker is. Over de onderhuidse schoonheid zegt Automobili Pininfarina nog niets. De fabrikant hint naar drie elektromotoren met tezamen 700 tot 800 kW aan vermogen, die zijn energie uit een batterij met een capaciteit van 120 kWh haalt. Met de Pura Vision zou je een bereik van zo’n 500 km halen. Het prijskaartje ligt rond de 250.000 euro en dat moet 1500 personen op jaarbasis niet weerhouden om er een te kopen.
2025
Zoals de SLUV geen traditionele SUV is, wordt het derde model een sedan die zich net even anders laat omschrijven als sedan. Het merk laat er nog niets over los. Wel staat vast dat in 2025 de familie compleet moet zijn. Michael Penschke, de topman van het Italiaanse bedrijf, maakt voor het gamma de vergelijking met het Aston Martin Vanquish Zagato-kwartet: dezelfde basis maar in verschillende varianten. Waar Automobili Pininfarina de tegenhangers voor Aston Martin, Lamborghini en Bentley gaat bouwen, is nog niet bekend. Het bedrijf heeft wel een productiefaciliteit op het oog, waar het 20.000 stuks per jaar kan maken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto