Puritalia waagt nog een poging, deze keer met Berlinetta
Het Italiaanse Puritalia waagt opnieuw een poging om een supercar op de markt te brengen. Op de Autosalon van Genève die van 7 tot 17 maart zijn deuren opent, presenteert het merk de hybride supercar Berlinetta met dik 900 pk.
Paolo Parente
De Puritalia Berlinetta is een project van Puritalia CEO en oprichter Paolo Parente en ontwerper Fabio Ferrante. Beide heren werken achter de schermen al vier jaar aan de auto. Puritalia Automobili – zoals het bedrijf volmondig heet – heeft de intentie om slechts 150 exemplaren van de Berlinetta te bouwen. De vanafprijs is niet bekend. Wel maakt het bedrijf al enkele specificaties bekend.
V8-motor met elektromotor
De Puritalia Berlinetta krijgt bijvoorbeeld een V8-motor met een elektromotor op de achteras. Het systeemvermogen komt uit op 965 pk met 1.248 Nm aan koppel. Voor de constructie van de supercar maakt het bedrijf gebruik van aluminium subframes en een koolstofvezel tub. Het geheel heeft een ideale gewichtsverdeling van 50/50. Ook de carrosseriepanelen zijn van koolstofvezel gemaakt.
Doorontwikkeling van Puritalia 427
Op het eerste zich lijkt de Berlinetta een doorontwikkeling van de Puritalia 427 die er nooit is gekomen. Deze 427 werd in de loop van 2013 gepresenteerd. Er waren grootse plannen voor. Van de Puritalia 427 moesten 100 exemplaren worden gebouwd. Maar het liep allemaal anders. De vraag was te beperkt en uiteindelijk kwam het project niet van de grond. De 427 was geïnspireerd op de Shelby Cobra uit 1965 en was op papier leverbaar met een 5,0 liter V8-motor met een vermogen van 445 pk of 605 pk voor de Supercharged-versie. In tegenstelling tot de 427 is de Berlinetta een coupé.