Race je een ongeluk met de Lotus 3-Eleven
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F06%2FLotus-3-Eleven-Official-005.jpg)
Beraamt Lotus nou een aanslag op zijn eigen klanten? Het lijkt erop, want de nagelnieuwe 3-Eleven combineert een vermogen van 456 pk en een wagengewicht van 900 kg. Oef! Dat gaat voor incidenten zorgen.
Vooruit, de 3-Eleven is natuurlijk bedoeld als circuitspeeltje, maar er mag wel degelijk een kenteken op. Lotus levert zelfs twee versies: eentje voor op de baan en eentje voor op straat. Wat is het verschil? De eerste heeft een topsnelheid van 290 km/h, een sequentiële versnellingsbak en geoptimaliseerde aerodynamica. De tweede is iets minder hardcore (ietsje maar), heeft een handgeschakelde zesbak en houdt het bij 280 km/h voor gezien.
Beide varianten van de 3-Eleven accelereren binnen 3 seconden van stilstand naar 100 km/h. Die voorwaartse drang komt uit een 456 pk en 450 Nm sterke 3,5 liter Toyota-V6 met supercharger, die slechts 900 kg aan gewicht hoeft te verplaatsen. In tegenstelling tot zijn voorganger – de 2-Eleven – gebruikt de aankomende Lotus niet het platform van de Elise, maar staat de ‘track day special’ op basis van de Exige.
De productie van de 3-Eleven start in februari 2016, waarna Lotus in april met de uitlevering start. Het merk bouwt overigens niet meer dan 311 exemplaren, die in Groot-Brittannië minimaal 82.000 pond (omgerekend 115.000 euro), exclusief belastingen, moet gaan kosten. De raceversie is duurder. Die staat voor 96.000 pond in de prijslijst (135.000 euro).
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F06%2FLotus-3-Eleven-Official-002.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F06%2FLotus-3-Eleven-Official-004.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F06%2FLotus-3-Eleven-Official-003.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F06%2FLotus-3-Eleven-006.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F06%2FLotus-3-Eleven-001.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F06%2FLotus-3-Eleven-004.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F06%2FLotus-3-Eleven-Official-005.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F06%2FLotus-3-Eleven-002.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F06%2FLotus-3-Eleven-Official-008.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F06%2FLotus-3-Eleven-Official-002.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F06%2FLotus-3-Eleven-Official-004.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F06%2FLotus-3-Eleven-Official-003.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F06%2FLotus-3-Eleven-006.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F06%2FLotus-3-Eleven-001.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F06%2FLotus-3-Eleven-004.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F06%2FLotus-3-Eleven-Official-005.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F06%2FLotus-3-Eleven-002.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F06%2FLotus-3-Eleven-Official-008.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had