Racesucces van de Chevrolet Corvette C8 kun je nu ook op de openbare weg (her)beleven
Chevrolet komt met een speciale editie van de Corvette Stingray, al zul je flink adem moeten halen om de naam in één keer uit te speken. Het gaat om de Corvette Stingray IMSA GTLM Championship Edition, die de Corvette C8.R GTE-auto eert.
De Chevrolet Corvette C8.R rijdt sinds 2020 in het Amerikaanse IMSA-kampioenschap. Met de nummer drie in het geel en vier in het grijs zijn deze opvallende verschijningen vaak vooraan te vinden in de GTLM-klasse. Dat is de Amerikaanse tegenhanger van het Europese GTE-kampioenschap in het World Endurance Championship.
Concurrenten wakker geschud
Chevrolet zorgde met de C8.R voor een enorme opschudding in het IMSA, want zij sleepten meteen alle prijzen in de wacht. De Amerikaanse autobouwer pakte de titel bij de constructeurs, coureurs en de teams. Fabrikanten als Porsche, Ferrari en BMW hadden daardoor ineens nóg een grootmacht als concurrent erbij. Corvette Racing won dat jaar zes races en begon zevenmaal vanaf pole-position. Wat betreft snelheid in de race zat het ook wel snor met de C8.R. Zesmaal noteerde Corvette Racing de snelste raceronde. Dat het team de titel bij de constructeurs binnensleepte was goed nieuws voor Chevrolet. Het was de dertiende keer dat zij het GT-kampioenschap wonnen, voor het eerst sinds 2001.
Speciale editie Corvette C8 Stingray
Om de successen van dat debuutseizoen te eren komt Chevrolet met een speciale versie van de Corvette C8 Stingray. De – adem in – Corvette Stingray IMSA GTLM Championship Edition – adem uit – is gebaseerd op de 3LT-trim van de C8 Stingray, met een zogenaamd ‘Z51 Performance Package’ erbij. Daarbij krijg je onder andere grotere remmen, een splitter aan de voorzijde, betere banden, een sportuitlaat en een beter koelsysteem.
Elke speciale editie bevat uiterlijke kenmerken van de raceauto. Voor mensen die niet kunnen kiezen, maakt Chevrolet het extra lastig. De fabrikant biedt ‘m in twee versies aan, zoals ook in het IMSA-kampioenschap. Klanten kunnen kiezen voor de Accelerate Yellow No. 3-editie, of de Hypersonic Grey No. 4.
Daar houdt de pret niet op, want je kan ook nog wat opties aan die toch al vette Corvette toevoegen. Zo kan je voor een meerprijs een hoge koolstofvezel achtervleugel krijgen, maar ook gele remschijven, zwarte driespaakswielen, spiegels in ‘Carbon Flash’ en spatschermen behoren tot de opties.
Zelfde kleuren
Binnenin zien we kleuren terug die we aan de buitenkant van beide auto’s zien. Het interieur is gehuld in Strike Yellow en Sky Cool Grey-bekleding. Standaard wordt de Corvette Stingray IMSA GTLM Championship Edition met GT2-stoelen geleverd, maar je kan die ook upgraden naar Competition Sport-stoelen.
Deze fraaie speciale edities van de supercar zijn ontworpen om het eerste seizoen van de Corvette C8.R met middenmotor te eren. Er zullen slechts 1000 exemplaren van deze mondvol-editie van de Corvette Stingray verschijnen op markten waar het stuur aan de linkerkant zit. De beginprijzen van het Corvette Stingray IMSA GTLM Championship Edition-pakket liggen op 6595 dollar.
Snelste Corvette ooit
De Corvette C8 Stingray is de snelste Corvette die ooit is gebouwd. Het instapmodel, de Stingray, heeft 495 pk en 637 nm. Die lanceren de auto binnen drie seconden naar 100 km/h. Dat is meer dan een seconde sneller dan de vorige Corvette, de C7 Stingray.
De 6.2-liter V8 is in de C8 Stingray ‘midscheeps’ geplaatst. Een primeur voor de Corvette, die ook wel wat stof deed opwaaien. “We hebben de limieten van de prestaties bereikt met het oude concept, dus was er een nieuw plan nodig”, legde Mark Reuss, president van General Motors, uit. De C8 Stingray ziet er volgens hem nog steeds herkenbaar uit, maar “rijdt beter dan welke Corvette dan ook”. Weten wat onze ervaring met de Corvette C8 is? Rijd dan in onderstaande video mee met Autovisie-redacteur Dries van den Elzen.