Radical terug op Nederlands grondgebied
De straat- en raceversies van Radical komen terug op Nederlands grondgebied nu de Engelse autofabrikant een nieuwe importeur voor de Benelux heeft aangesteld. Het bedrijf Radical Benelux is in Nederlandse handen en gaat de verkoop van de sportwagens vanaf begin 2021 verzorgen.
Radical is, zoals de naam al aangeeft, een radicale sportwagen. Vanaf de basis ontwikkeld als circuitauto, met een versie voor de openbare weg daarvan afgeleid. Volgens de filosofie van een Le Mans-racer en Formule 1-auto maakt de Engelse onderneming alweer enkele decennia sportwagens met het oog op circuitdeelname. De importeur gaat die traditie in de Benelux voortzetten en plant onder andere een eigen cup.
Uit liefde ontstaan
Radical Benelux is feitelijk bij toeval ontstaan. Het heeft zijn oorsprong in de autoliefhebbers Peter Tunissen, Twan van der Wouw en de gebroeders Hans en Harm Jonker. Zij krijgen een gebruikte Radical aangeboden en besluiten de auto, die wat werk en liefde nodig had te kopen. Dat gebeurde met het oog op de circuitdagen die de heren rijden en onder de vlag van trackday-specialist Driving-Fun organiseren. Het toeval wil dat een van de mannen, Peter, al twintig jaar, oogje op Radical heeft en Twan houdt van lichtgewicht sportwagens. Met de Radical zouden taxi-ritten op het circuit kunnen worden gereden.
Van onderdeel naar importcontract
Dat na de aanschaf van de open sportwagen het importschap volgde, had geen van de drie initiatiefnemers verwacht. Omdat de gebruikte auto wat liefde en vooral nieuwe onderdelen nodig had, begon de zoektocht voor de heren naar een onderdelenleverancier. Ze kwamen uit bij de fabriek. Bij het bestellen van de benodigde componenten vroegen de heren zich af wie nu eigenlijk de importeur voor Nederland was. Toen bleek dat de fabrikant op zoek was naar een nieuwe partner. Het balletje om Radical in Nederland te vertegenwoordigen begon te rollen. Waarom pakken wij niet de handschoen op, zeiden de mannen tegen elkaar. Met een marketingplan gericht op racen, toeren en evenementen rondom het merk koos Radical voor het Nederlandse autofanaten. Het werd echter geen importschap voor alleen Nederland, ook Luxemburg en België worden vanuit Huissen bediend.
Uit de schaduw
Per 2021 is Radical Benelux een feit. Het bedrijf, dat momenteel nog een website bouwt, beschikt inmiddels over meerdere exemplaren van de Radical-sportwagens. En plotseling duiken er verschillende auto’s op, die stilzwijgend in een hoek bij liefhebbers stonden geparkeerd. Het ondertekenen van het importcontract resulteerde al in de verkoop van enkele auto’s, te meer de importeur op korte termijn een ‘merkencup’ wil opzetten en plannen heeft om die op bepaalde circuits te integreren met de raceklasse uit Engeland.
Raceklasse
Het assortiment van Radical bestaat momenteel uit negen modellen, opgebouwd uit acht circuitversies en één straatlegale uitvoering. Het bedrijf kijkt momenteel of de straatversie ook kan worden geïmporteerd. Voor de raceklasse richt men zich op de SR1-uitvoering – het basismodel met een prijskaartje van 55 mille (exclusief btw) – die allemaal technisch identiek zijn. De andere modellen zijn bedoeld voor de vrije klasses en trackdays. De vier compagnons zijn nu het importbedrijf aan het opbouwen.
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8