Kimi Räikkönen en Antonio Giovinazzi verbeteren Alfa Romeo Giulia GTA
Het hart van autoliefhebbers sloeg begin dit jaar even op hol, toen Alfa Romeo de legendarische GTA-badge op de Giulia deed terugkeren. Vandaag stappen Kimi Räikkönen en Antonio Giovinazzi achter het stuur van de monsterlijke sedan.
Ineens borrelden dit jaar geruchten op dat Alfa Romeo van plan was om de legendarische GTA-badge te laten terugkeren op de Giulia. De term staat voor Gran Turismo Alleggerita en werd in de jaren ’60 gebruikt op de bloedmooie Giulia Sprint GT, waarmee op de weg en op het circuit geracet kon worden. De geruchten werden al snel bevestigd door de Italiaanse autobouwer zelf, waarna het in maart op virtuele wijze het doek van de Giulia GTA en GTAm trok.
GTA is lichtgewicht
GTA staat bij Alfa Romeo synoniem voor ‘lichtgewicht’, en da’s ook het geval bij deze nieuwe supersedan. De Italiaanse techneuten hebben de Giulia Quadrifoglio op een dieet gezet en tót 100 kg aan overtollig gewicht uit de auto gehaald. De 2,9-liter V6 die ook in de Quadrifoglio ligt, vormt het hart van de auto. Daar is-ie goed voor 510 pk, maar in de GTA en GTAm perst-ie er nog eens 30 ‘paarden’ meer uit.
Dat is natuurlijk lang niet alles. De spoorbreedte van de voor- en achteras groeide met 50 millimeter. Alfa Romeo paste ook de carrosserie flink aan en schemert met een zogenaamde Sauber Aerokit, een verwijzing naar de renstal van Sauber waarmee het deelneemt aan de Formule 1. Op de voorzijde past een frontsplitter zich aan aan de snelheid. De GTA en GTAm hebben afwijkende sideskirts en een met de hand verstelbare achterspoiler. Wat is dan het verschil tussen de GTA en GTAm? Bij laatstgenoemde variant zijn vrijwel alle carrosseriedelen van koolstofvezel gemaakt, net als de stoelen en aandrijfas. Ook mist in die variant de achterbank, deurpanelen en deurgrepen. Het glas van de achterdeuren en achterruit is gemaakt van lexaan.
Formule 1
Dat klinkt elke stuurman als muziek in de oren, maar om de auto nog beter af te stellen hebben de Italianen hulp gevraagd van Kimi Räikkönen en Antonio Giovinazzi. Die namen zijn natuurlijk niet toevallig, want het zijn de coureurs van de fabrikant in de Formule 1. De twee reisden af naar Balocco, het befaamde testcircuit van Alfa Romeo, om de sterkste Giulia’s ooit aan de tand te voelen en te verbeteren.
Alfa Romeo presenteert vandaag een video waarin beide coureurs te zien zijn. Niet alleen op het circuit en in de Giulia, maar ook naast de techneuten in de werkplaats. Daarin zien we hoe Giovinazzi feedback geeft op de setup van de auto. Welke invloed hij precies uitoefent op de auto is onduidelijk, maar aan het eind van de rit sluit hij af door te stellen ‘blij te zijn met de verbeteringen die we vandaag hebben aangebracht’. Räikkönen richt zich op zijn beurt op de aerodynamica van de supersedan en gaat aan de haal met de verstelbare voor- en achterspoiler. Volgens de Fin biedt de GTA een ‘perfecte mix voor dagelijks en circuitgebruik’. Misschien heeft-ie wel gelijk, want zonder achterbank heb je natuurlijk wel meer plek om je boodschappen neer te leggen. Moet je alleen geen kinderen hebben…
Video Alfa Romeo Giulia GTA
Benieuwd naar de video van de twee coureurs in de Alfa Romeo GTA en GTAm? Kijk ‘m hieronder!
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8