De Tesla Cybertruck komt te laat! Dit is de Ram 1500 EV Revolution
De beurswaarde van Tesla is vorig jaar met 65 procent gekelderd. Oorzaken? Het bizarre gedrag van Elon Musk, die nu bijna al zijn tijd besteed aan Twitter, en de slechte vooruitzichten voor de wereldeconomie. De Tesla Cybertruck is harder nodig dan ooit, maar wordt in het elektrische pick-upsegment voorbij gereden door alles en iedereen, waaronder deze nieuwe Ram 1500 EV Revolution.
Het verhaal is inmiddels bekend: Elon Musk onthulde in 2019 de Tesla Cybertruck en beloofde dat-ie het jaar erna op de markt zou komen. Maar zoals vrijwel alle beloften van de Canadese Zuid-Afrikaan met een Amerikaans paspoort kwam die niet uit. Er is geen productieversie van de Cybertruck, al belooft Musk nu dat die in 2023 toch echt gaat komen.
Elektrische trucks, waaronder Ram 1500 EV
Ondertussen stroomt het segment van de elektrische pick-ups vol met een aantal uiterst succesvolle modellen, zoals de Ford F-150 Lightning, de Rivian R1T, de GMC Hummer EV en de Chevrolet Silverado 1500 EV. Over niet al te lange tijd komen daar ook nog de GMC Sierra EV en deze Ram 1500 EV Revolution bij.
Met 800 Volt-systeem voor supersnel laden
Die laatste is strikt genomen nog een concept car, al ziet-ie er behoorlijk productierijp uit. Ram – dat onderdeel is van Stellantis – geeft nog geen specificaties prijs. We weten eigenlijk alleen dat de Ram 1500 EV standaard luchtvering heeft en mee- en tegensturende achterwielen (tot 15 graden).
Ook is bekend dat de Ram 1500 altijd vierwielaangedreven is en een 800 Volt-systeem aan boord heeft, waarmee hij tot 350 kW kan snelladen: zo’n 160 kilometer per 10 minuten.
Robotlader die zelf onder de auto kruipt
Opmerkelijk is dat Ram het heeft over een robotlader. Het apparaatje, met de naam Ram Charger, huist in je garage of bij je oprijlaan en positioneert zichzelf op de goede plek onder de pick-up om hem op te laden. De robot weet hoeveel de truck nodig heeft en houdt rekening van piek- en daluren.
Ram 1500 EV met zeer lange laadbak
De cabine van de Ram 1500 EV heeft een volledig vlakke vloer (er is immers geen transmissietunnel nodig). Suicide doors maken de toegang heel eenvoudig. Achterin is opvallend dat de wielkasten niet tot in de laadbak doordringen. Het studiemodel rolt op 24-inch wielen.
Net als de Ford F-150 Lightning is de Ram voorzien van een frunk, een bagageruimte voor in de neus. Een grappige feature is dat je een luikje tussen de frunk en de cabine én tussen de cabine en de laadbak kan openmaken, waardoor je een lange lading van maar liefst 5,4 meter mee kan nemen. Een lading dus die door de cabine heen steekt naar voren.