Recordjaar voor Bugatti, Chiron uitverkocht
De orderboeken voor de Bugatti Chiron zijn gesloten. De Franse hypercarfabrikant heeft de laatste order ontvangen. De gelukkige koper moet nog even geduld hebben. De auto wordt pas in 2023 afgeleverd.
Slechts 500 exemplaren bouwt Bugatti van de Chiron. De allereerste order dateert alweer van zo’n zeven jaar terug, waarna de eerste koper de sleutels van de hypercar in 2016 in ontvangst mocht nemen. Het toenmalige management dacht er acht jaar over te doen om de 500 exemplaren te vervaardigen. Dat zou iets korter zijn dan de productieperiode van de Veyron, maar uiteindelijk is de Chiron langer in productie. Toch bouwt de fabrikant de auto’s in nagenoeg gelijke jaarvolumes.
De Chiron-afzet op een rij
In 2016 werd er één afgeleverd. In 2017 steeg de jaarafzet naar 71 exemplaren. Het niveau groeide in 2018 door naar 76 stuks. In 2019 werd hét recordvolume in het Volkswagen-tijdperk neergezet, precies 82 stuks. Het was een aantal dat één exemplaar hoger lag dan het vorige record, in 2007 neergezet met de Veyron. In 2020 wist Bugatti ondanks productiebeperkingen tot 77 stuks te komen. De fabrikant roept in 2021 een recordjaar te hebben neergezet, maar verzuimt een verkoopaantal te noemen. Het moeten er dus meer dan 82 zijn. Eén Chiron werd afgelopen jaar op Nederlands kenteken geregistreerd. De kersverse topman Mate Rimac geeft aan dat hij voor 2022 verwacht zo’n 80 auto’s te kunnen uitleveren. De resterende auto’s volgen in 2023, waarna de 500e Chiron is bereikt.
Video Bugatti Chiron Pur Sport
Few-off’s
Binnen de genoemde cijfers zitten ook de speciale few-off edities, zoals de Divo (2020-2021) en de La Voiture Noire (1). Voor dit jaar geldt de levering van nog een few-off, de Centodieci. De 40 stuks zullen allemaal dit jaar worden uitgeleverd, stelt de fabrikant. Voor 2024 heeft Bugatti een voorlopig laatste project op de agenda staan. Het gaat 40 stuks van de Bolide bouwen. Van deze circuitauto zonder racelicentie komt er één in Nederlandse handen.
Pur Sport en Super Sport
Welke uitvoering de laatste Chiron zal zijn, is nog de vraag. Naar verluidt wordt het een Super Sport. Het merk staakte de verkoop van de Chiron-zonder-toevoeging al begin 2020. In 2021 liet het merk de Chiron Sport vervallen, om de carrière van de hypercar met de Chiron Pur Sport en Chiron Super Sport te eindigen. Van de Pur Sport zou de autobouwer 60 stuks vervaardigen, maar dat volume schijnt het merk niet te halen. Kopers kiezen voor de eveneens gelimiteerde Super Sport.
Wat volgt?
Wat Bugatti na de Chiron brengt is de grote vraag, nu het merk in andere handen is. Onder supervisie van Volkswagen werkt gewerkt aan een volledig elektrisch aangedreven crossover. Huidige eigenaar Rimac zou die koers kunnen voortzetten, aangezien het bedrijf veel know-how op het gebied van elektrificatie heeft.
24 uur met de Bugatti Chiron : Molsheim-Amsterdam
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace