Nederlandse automarkt zet weer stappen in de goede richting
De Nederlandse auto-industrie zit al maanden in enorm zwaar weer, maar het lijkt de weg naar boven te hebben gevonden. Het aantal registraties van nieuwe personenauto’s is in de eerste helft van 2021 gestegen ten opzichte van diezelfde periode in 2020.
Dat blijkt uit de cijfers die Bovag en Rai Vereniging delen. In het eerste halfjaar van 2021 werden er 163.173 nieuwe auto’s op kenteken gezet, 3,3 procent meer ten opzichte van vorig jaar. Goed nieuws dus, al is het ook te verwachten. In 2020 brak de coronapandemie uit en met name de eerste maanden met allerlei lockdowns en strenge beperkingen waren lastig voor autodealers. Omdat showrooms werden gesloten, was er simpelweg geen mogelijkheid om nieuwe auto’s af te leveren. Bovendien stokte de toestroom van nieuwe modellen door alle geldende beperkingen, terwijl ook sommige fabrieken hun deuren sloten.
Juni was een goede maand
Kijken we op detailniveau, dan is er echter wel wat meer reden voor vreugde. De twee brancheverenigingen constateren namelijk dat het de laatste maanden erg goed gaat met de registraties van nieuwe auto’s. In mei was er al een flinke ‘plus’ wat betreft nieuwe registraties te zien, maar afgelopen maand stegen de registraties met een dikke 34,6 procent ten opzichte van juni 2020. In totaal kregen 33.318 auto’s een nieuw kenteken in die maand.
Desondanks zijn de cijfers nog lang niet op het niveau van vóór de coronacrisis. Het totale aantal registraties ligt in de eerste zes maanden van 2021 namelijk nog 28 procent onder het niveau van 2019. Ook juni was vergeleken met dat jaar nog niet geweldig. In 2019 werd in dezelfde maand 19 procent méér geregistreerd.
Veel onzekerheid
Al met al verwachten Bovag en Rai Vereniging dat het totale aantal registraties dit jaar uitkomt op zo’n 400.000 stuks. Of dat gaat lukken, is nog maar de vraag. Want terwijl de showrooms en fabrieken van fabrikanten op volle toeren (kunnen) draaien, is er een ander groot probleem: het chiptekort. Daardoor zijn fabrikanten genoodzaakt om sommige productielijnen stil te leggen. Daardoor bouwen ze minder auto’s, waardoor ook dealers aan het eind van de rit mínder auto’s geleverd krijgen. Een tweede punt van onzekerheid is de mate van economisch herstel. Natuurlijk blijft ook een eventuele volgende golf van coronabesmettingen, gepaard met nieuwe restricties, een punt van zorg.
Volkswagen blijft wat betreft autoregistraties aan kop staan in de eerste helft van 2021. Van dat merk werden 14.799 auto’s op kenteken gezet, goed voor een marktaandeel van 9,1 procent. Kia volgt daar kort op, want de Koreaanse autobouwer leverde 14.129 nieuwe auto’s af (8,7 procent). Toyota (11.408, 7 procent), Peugeot (11.181, 6,9 procent) en Skoda (11.118, 6,8 procent) complementeren de top vijf. Hieronder lees je welke modellen dit jaar het vaakst werden geregistreerd:
- Volvo XC40 (4867, 3 procent marktaandeel)
- Kia Picanto (4483, 2,8 procent)
- Kia Niro (4343, 2,7 procent)
- Toyota Yaris (3702, 2,3 procent)
- Volkswagen Polo (3639, 2,2 procent)
Hoewel het weinig zegt, is het altijd leuk om ook even te kijken hoeveel modellen voor de petrolheads er dit jaar een gele plaat kregen. Alpine leverde bijvoorbeeld 12 nieuwe A110’s, tegenover de 16 die het vorig jaar afleverde. Wel werden er dit jaar meer Aston Martins op kenteken gezet: 17 tegenover 11 in 2020. Vooral de DBX had daar een flink aandeel in, want die werd in de eerste helft van dit jaar 10 maal op kenteken gezet.
Verkoopcijfers Ferrari en Lamborghini
Ook de Roma is goed vertegenwoordigd in de lijst, want de nieuwe sportcoupé van Ferrari kreeg dit jaar 13 maal van een kenteken. Het is niet de ‘bestverkochte’ Ferrari van dit jaar, want de F8 kreeg 15 maal een gele plaat. Concurrent Lamborghini leverde 17 keer een Urus in Nederland, terwijl de Aventador en Huracán respectievelijk 5 en 4 keer een kenteken kregen. Lotus leverde vier auto’s: 2 Elises, plus een Evora en Exige.
Rolls-Royce profiteert dit jaar van de komst van de Ghost, want er kregen dit jaar zes exemplaren een Nederlandse nummerplaat. Meer dan de Cullinan, want de grote SUV bleef ‘steken’ op 5. De volledige lijst met registraties van nieuwe auto’s vind je hier.