Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 3 sep 2020
Leestijd: 3 minuten

Gereïncarneerde Volvo P1800 is waanzinnige stuurmansauto

De motorsportdivisie van Geely (en dus ook van Volvo), Cyan Motors, onthult een gereïncarneerde Volvo P1800. En die heeft niét een elektrische aandrijflijn, zoals eerder werd gedacht.

De Volvo P1800 zag in 1961 het levenslicht en wordt tot op de dag van vandaag beschouwd als een van de mooiste Volvo’s ooit. Ook de ES-variant, een driedeurs shooting brake, heeft de harten van menig autoliefhebber al verwarmd. De Zweedse fabrikant kwam echter nooit met een opvolger van het legendarische model. De 480 en C30 waren weliswaar auto’s die een flinke knipoog waren naar die waanzinnige P1800, maar tot een directe afgeleide of een herinterpretatie van het model kwam het nooit.

Polestar

Tot nu, want Cyan Motors onthult een moderne hardcore variant van die prachtige P1800. Dat bedrijf ken je misschien beter als de Polestar-divisie, die raceauto’s van modellen van de fabrikant maakt. Maar het fraaie is: deze P1800 Cyan is straatlegaal!

Denk echter niet dat dit een auto is waarmee je op zaterdagmiddag boodschappen mee gaat doen. Hoewel de techniek modern is, is deze P1800 nogal bruut. Zo hebben de mannen van Cyan Motors niet gekozen voor een elektrische en dus geciviliseerde aandrijflijn, maar hebben ze de tweeliter viercilinder met turbocharger uit de succesvolle Volvo S60 TC1 raceauto in de klassieker gelepeld. Die is goed voor 420 pk en 455 Nm!

Elektrische P1800

“We konden natuurlijk een elektrische P1800 bouwen met alle moderne technologie, comfort en luxe. Maar dat is niet wat we wilden doen. We hebben besloten het beste van de gouden sixties te combineren met hedendaagse techniek, dat zorgt voor een pure maar verfijnde rijbeleving”, aldus Christian Dahl, CEO van het bedrijf.

De P1800 Cyan is in de basis een exemplaar uit 1964, maar die is door het bedrijf op veel punten volledig vernieuwd. Zo heeft het componenten van het chassis en de carrosserie vervaardigd uit aluminium en carbon fibre, om de auto zo stijf en licht mogelijk te maken. Het geheel weegt namelijk maar 990 kilogram. Ook heeft deze Cyan-versie een grotere spoorbreedte, voor een optimale wegligging. Ook is de positie van het bestuurderscompartiment veranderd voor een betere gewichtsverdeling en stijfheid van de carrosserie.

Achterwielophanging

De fraaie viercilinder uit die S60 raceauto is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak van Holinger, die al het vermogen naar de achterwielen stuurt. De originele achteras heeft plaatsgemaakt voor een onafhankelijke achterwielophanging, ontworpen door Cyan zelf. De P1800 heeft adaptieve hydraulische dempers rondom, die het leven op zowel het circuit als op de straat relatief aangenaam moeten maken. Een limited slip differentieel op die achteras zorgt ervoor dat het wiel met de meeste grip het meeste koppel ontvangt.

Stability control of ABS: het is niet aanwezig op deze P1800 Cyan. “In deze auto gaat het erom dat er zo weinig mogelijk de communicatie en connectie tussen de auto en de bestuurder in de weg zit”, zo laat het merk weten.

Oplage P1800 Cyan

Hoeveel exemplaren Cyan Motors gaat bouwen, is onduidelijk. Reken erop dat het er niet veel zullen zijn en dat het hier om een hyperexclusief model gaat. Prijzen beginnen bij $500.000 (ruim €422.000), en daarna moet het personalisatieproces nog beginnen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.