Gereïncarneerde Volvo P1800 is waanzinnige stuurmansauto
De motorsportdivisie van Geely (en dus ook van Volvo), Cyan Motors, onthult een gereïncarneerde Volvo P1800. En die heeft niét een elektrische aandrijflijn, zoals eerder werd gedacht.
De Volvo P1800 zag in 1961 het levenslicht en wordt tot op de dag van vandaag beschouwd als een van de mooiste Volvo’s ooit. Ook de ES-variant, een driedeurs shooting brake, heeft de harten van menig autoliefhebber al verwarmd. De Zweedse fabrikant kwam echter nooit met een opvolger van het legendarische model. De 480 en C30 waren weliswaar auto’s die een flinke knipoog waren naar die waanzinnige P1800, maar tot een directe afgeleide of een herinterpretatie van het model kwam het nooit.
Polestar
Tot nu, want Cyan Motors onthult een moderne hardcore variant van die prachtige P1800. Dat bedrijf ken je misschien beter als de Polestar-divisie, die raceauto’s van modellen van de fabrikant maakt. Maar het fraaie is: deze P1800 Cyan is straatlegaal!
Denk echter niet dat dit een auto is waarmee je op zaterdagmiddag boodschappen mee gaat doen. Hoewel de techniek modern is, is deze P1800 nogal bruut. Zo hebben de mannen van Cyan Motors niet gekozen voor een elektrische en dus geciviliseerde aandrijflijn, maar hebben ze de tweeliter viercilinder met turbocharger uit de succesvolle Volvo S60 TC1 raceauto in de klassieker gelepeld. Die is goed voor 420 pk en 455 Nm!
Elektrische P1800
“We konden natuurlijk een elektrische P1800 bouwen met alle moderne technologie, comfort en luxe. Maar dat is niet wat we wilden doen. We hebben besloten het beste van de gouden sixties te combineren met hedendaagse techniek, dat zorgt voor een pure maar verfijnde rijbeleving”, aldus Christian Dahl, CEO van het bedrijf.
De P1800 Cyan is in de basis een exemplaar uit 1964, maar die is door het bedrijf op veel punten volledig vernieuwd. Zo heeft het componenten van het chassis en de carrosserie vervaardigd uit aluminium en carbon fibre, om de auto zo stijf en licht mogelijk te maken. Het geheel weegt namelijk maar 990 kilogram. Ook heeft deze Cyan-versie een grotere spoorbreedte, voor een optimale wegligging. Ook is de positie van het bestuurderscompartiment veranderd voor een betere gewichtsverdeling en stijfheid van de carrosserie.
Achterwielophanging
De fraaie viercilinder uit die S60 raceauto is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak van Holinger, die al het vermogen naar de achterwielen stuurt. De originele achteras heeft plaatsgemaakt voor een onafhankelijke achterwielophanging, ontworpen door Cyan zelf. De P1800 heeft adaptieve hydraulische dempers rondom, die het leven op zowel het circuit als op de straat relatief aangenaam moeten maken. Een limited slip differentieel op die achteras zorgt ervoor dat het wiel met de meeste grip het meeste koppel ontvangt.
Stability control of ABS: het is niet aanwezig op deze P1800 Cyan. “In deze auto gaat het erom dat er zo weinig mogelijk de communicatie en connectie tussen de auto en de bestuurder in de weg zit”, zo laat het merk weten.
Oplage P1800 Cyan
Hoeveel exemplaren Cyan Motors gaat bouwen, is onduidelijk. Reken erop dat het er niet veel zullen zijn en dat het hier om een hyperexclusief model gaat. Prijzen beginnen bij $500.000 (ruim €422.000), en daarna moet het personalisatieproces nog beginnen.
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8