Rekeningrijden wordt ingevoerd, ook voor elektrische auto
Het nieuwe kabinet wil dat rekeningrijden op termijn wordt ingevoerd. In het coalitieakkoord van VVD, D66, CDA en ChristenUnie staat dat het kabinet de uitstoot van CO2 omlaag wil brengen en dat rekeningrijden daaraan kan bijdragen.
De termijn blijkt overigens behoorlijk. Uiterlijk 2030 moet de nieuwe vorm van autobelasting een feit zijn. Het invoeren van rekeningrijden betekent niet automatisch dat alleen de vervuiler per 2030 gaat betalen.
Rekeningrijden fossiele en elektrische auto’s
Volgens het akkoord gaan zowel gebruikers van elektrische als fossiele auto’s meebetalen aan het weggebruik. In de huidige kabinetsperiode wordt de basis gelegd voor het nieuwe systeem waarbij het tarief voor de motorrijtuigenbelasting afhankelijk wordt van het jaarlijks verreden aantal kilometers.
De heffing is volgens de opstellers niet tijd- en plaatsgebonden. Het betalen naar gebruik vervangt de dan nog bestaande toltrajecten, zoals de Westerscheldetunnel, de Kiltunnel en de voorgenomen doorgetrokken A15.
“Het streven is dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn”, staat ook in het regeerakkoord.
BOVAG tevreden
Brancheorganisatie BOVAG is tevreden. “Dit is goed en dat is noodzakelijk”, zegt algemeen voorzitter Han ten Broeke over een vorm van rekeningrijden. “Het huidige autobelastingsysteem is namelijk onhoudbaar, oneerlijk en remt de vergroening.”
BOVAG, een vereniging van 8000 ondernemers die zich met mobiliteit bezighouden, pleit al jaren voor invoering van een vorm van autobelasting. Waarbij automobilisten naar gebruik betalen. Daarbij geldt volgens de brancheorganisatie wel de belangrijke voorwaarde dat het betalen naar gebruik van een auto komt in plaats van het betalen voor het bezit ervan. BOVAG pleit voor een tarief per kilometer, gebaseerd op de milieukenmerken van het voertuig.