Rekeningrijden en meer controversiële plannen dichterbij dan ooit
Het huidige systeem van autobelastingen moet grondig op de schop. Niet alleen om files tegen te gaan, maar ook om klimaatdoelstellingen te halen. Een vorm van rekeningrijden is volgens velen onmisbaar en nu echt dichterbij dan ooit. Betalen naar rato van gebruik, klinkt het.
Niet alleen milieuclubs, maar ook de autobranche pleit voor een nieuwe vorm van kilometerheffingen. De BOVAG, RAI Vereniging, ANWB en autoleasekoepel VNA zijn aan boord. Voordat de heffing is ingevoerd, moet de aanschaf van elektrische auto’s én zuinige benzineauto’s worden gestimuleerd.
Rekeningrijden voor het milieu
Eind 2020 scherpte de Europese Commissie de eigen klimaatdoelen aan. Het is de bedoeling om in 2030 niet 49 maar 55 procent minder CO2 uit te stoten dan in 1990. Dat zou betekenen dat het autoverkeer de uitstoot de komende negen jaar met nog 5 à 6 megaton CO2 extra moet verminderen. Dat is bijna een verdubbeling van het oorspronkelijke doel. De afgelopen jaren namen de emissies door auto’s juist toe door extra drukte op de weg.
Het is daarom zaak Nederlandse automobilisten snel CO2-zuiniger te laten rijden, stellen de belangenverenigingen in hun voorstellen voor nieuwe autobelastingen. Autorijden moet volgens hen veel meer naar rato van gebruik worden belast. Daarmee komt een vorm van rekeningrijden in beeld, wat eerder politiek gevoelig lag. Exacte bedragen per kilometer noemt de alliantie dan ook niet.
Betalen naar rato van gebruik is wat de autobranche wil…
Ruimere subsidies, bpm omhoog
Een nieuw belastingsysteem is niet zomaar ingevoerd. De verwachting is dat er zeker acht jaar nodig is. Daarom moeten er in de tussentijd veel meer nieuwe CO2-zuinige auto’s over de Nederlandse wegen rijden. Dat zou de overheid via belastingen en subsidies moeten sturen. Zo moet de subsidie op elektrische auto’s niet langer begrensd worden en moeten belastingvoordelen vooral voor goedkopere en kleinere stekkerauto’s gelden.
Nederland wil sneller volledig van benzine- en dieselauto’s af
Ondanks de verwachte toename van elektrisch rijden, zal in 2030 nog altijd 70 tot 80 procent van alle auto’s op fossiele brandstoffen rijden. Daarom pleit de branche ervoor kopers van kleinere en zuinigere benzineauto’s te belonen met een lagere aankoopbelasting dan nu geldt. De bpm moet dan juist steeds sneller oplopen naarmate een auto meer brandstof slurpt.
Elektrische auto niet langer vrij van wegenbelasting
Al die maatregelen kosten wat. In hun belastingplan pleiten de organisaties er dan ook voor bezitters van elektrische auto’s vanaf 2022 niet langer vrij te stellen van wegenbelasting. Vanaf dat jaar moeten ze 15 procent van de gangbare tarieven betalen, wat geleidelijk oploopt tot 100 procent in 2027. Daarnaast moet de overheid af van “perverse prikkels”, zoals gunstige belastingregels voor bepaalde oudere auto’s. In de autobranche bekend als de youngtimerregeling. Ook moeten uitzonderingen en voordeeltjes voor het wagenpark van de overheid zelf op de schop.