Waarom rekeningrijden eerlijk lijkt, maar niet eerlijk is
Rekeningrijden, je hebt er waarschijnlijk al veel over gehoord. Het plan van de overheid lijkt er vanaf 2030 dan echt te komen. Het betalen naar gebruik lijkt een eerlijk plan, maar niets blijkt minder waar. Zo stelt de provincie Flevoland.
Rekeningrijden? Het ministerie van Financiën en het kabinet kijken al tijden naar rekeningrijden. De bedoeling is dat je betaalt voor het gebruik van je auto. Rij je veel, dan betaal je veel. Wat voor vorm het systeem exact gaat krijgen, is nog onduidelijk.
Rekeningrijden niet eerlijk voor mensen in Flevoland
Rekeningrijden lijkt een eerlijk systeem, maar waarom is het dan zo nadelig voor mensen die in Flevoland wonen? “Door de relatief hoge woon-werkafstanden gaan Flevolanders meer betalen dan inwoners van andere gebieden. Doordat alternatieven voor de auto voor velen ontbreken, zal ook het aantal banen dat Flevolanders kunnen bereiken sterk afnemen”, stelt de provincie.
De provincie Flevoland stelt dat mensen met een benzine- of dieselauto in de steden Almere en Lelystad 10 tot 30 procent minder banen kunnen bereiken omdat de reiskosten dan te hoog worden door rekeningrijden. Voor inwoners van andere gemeentes in Flevoland ligt dit percentage nog hoger: 25 tot 50 procent. “Dat verschil komt doordat inwoners uit Almere en Lelystad meer banen binnen hun bereik hebben met het openbaar vervoer”, legt de provincie uit in een verklaring.
Oplossing voor het probleem
Omdat het rekeningrijden hierdoor wellicht minder eerlijk is dan je eerst dacht, vraagt Flevoland voor een oplossing van dit probleem. Logischerwijs geldt een toekomstige oplossing niet enkel voor Flevoland.
Rekeningrijden: met deze 3 tips ben je zo goedkoop mogelijk uit